|
|
|
DERSLERE ETKİN ÇALIŞMAK İÇİN NELER YAPMALIYIZ Derslerimize Nasıl Çalışalım?
Kalıcı Öğrenme, dersin özelliklerine uygun çalışma yöntemleriyle gerçekleşebilir.
Derslere ait çalışma yöntemleri (a) Tüm dersler için genel çalışma yöntemleri ve (b) özel çalışma yöntemleri biçimde iki şekilde açıklanabilir.
(a) Genel Çalışma Yöntemleri
Ders mutlaka derste öğrenilmelidir. Konuya ait teorik bilgiler tam ve eksiksiz olmalıdır. Sınıf içi uygulamalarda anlaşılmayan ya da karıştırılan noktalar mutlaka öğretmene sorulmalıdır, öğrenilmelidir. Derse ait konu öğrenildiği gün tekrar edilmeli, öğrenilen konu bir sonraki dersten önce gözden geçirilmelidir. Bir konu tam olarak anlaşılmadan sonraki konuya geçiş yapılmamalıdır. (b) Derslere Göre Özel Çalışma Yöntemleri
TÜRKÇE
Anlam bilgisindeki örnekleri, ezberlemek için değil, sizin yeni bir örnek bulabilmeniz için kaynak olarak görün. Örnek sözcükler değişebilir. Önemli olan kavramları doğru tanımaktır. Sınav sisteminin niteliği daha çok, algıyı ölçmeye yöneliktir. Bundan ötürü ders notlarını, örnek soruları magazin haberi gibi okumak yerine dikkatli okumak gereklidir. Her kavramı zihnimizde tartmak ve onunla hesaplaşmak dilin anlam ve anlatım özelliklerini tanımak için zorunludur. Hiçbir dil test sistemiyle öğrenilemez. Test sadece ne durumda olduğumuzu belirler; ama gelişmemiz, metinleri tartışmakla olabilir. Bunun için Türkçe Sözlük ile Atasözleri ve Deyimler Sözlüğün'den yararlanmak gerekir. Çözdüğümüz testlerdeki örnek sözcük ya da deyimleri aşmak yeni örnekleri tanımakla mümkündür. MATEMATİK
Matematik dersi; cebirsel matematik ve geometriden oluşur. Dört işleme ait bilgilerin tam olması gereklidir. Cebirsel matematik ve geometride genel olarak sorunun bir tek çözüm yolu yoktur. En kısa çözüm yolunu, aynı konuya ilişkin farklı sorular üzerinde çalışarak zamanla öğrenebilirsiz. Geometride en önemil nokta soruda istenileni görebilmektir. Soruda istenileni görmek için geometrik şeklin ve verilerin çok dikkatli gözden geçirilmesi gerekmektedir. Geometride, sorudaki verilerin "neden ve niçin" verildiği gibi sorular sorarak sonuca ulaşabilir. Örneğin; soruda paralellik verilmişse paralellikle ilgili bilgilerin hatırlanması ve diğer verilerle ilişkisinin belirlenmesi gerekir. Her konuda soru çözerken öncelikle basit sorulardan başlanmalı daha sonra zor sorulara geçilmelidir. Mutlaka yeni sorularla süre kullanılarak tekrar yapılmalıdır. Bu şekilde soru çözme hızı arttırılır.
FEN BİLİMLERİ
Tüm fen dersleri için konulara ait teorik bilginin tam olarak öğrenilmiş olması gerekmektedir.
KİMYA DERSİ İÇİN;
Grafik bilgisi, kavramlar, tanımlar, formüller, Sayısal problemlerin standart çözüm yolları, Matematikle ilişkili olarak dört işlem bilgisi, oran–orantı, üslü sayılar, karışım problemleri konularının, FİZİK DERSİ İÇİN;
Kavram tanım ve formüllerin, Grafik bilgisinin, Açılar, sinüs, cos, tan, cot değerlerinin, Dört işlemin,
BİYOLOJİ DERSİ İÇİN;
Kavramların, tanımların ve sınıflandırmaların, Şekil ve özel çizelgelerin, tam olarak öğrenilmesi şarttır. Fen Bilimlerinde öğrenilen konuların günlük hayatla özdeşleştirilmesi mümkündür. Bulunacak örnekler ve benzetmeler bilginin kalıcılığını sağlayacaktır. Fen Bilimlerinde bazı konular birbiri ile ardışık, bazı konular bağımsızdır. Konuların kolaylık–zorluk ve bağımsızlık durumlarına göre ayrıştırılması öğrenmeyi kolaylaştırır. Fen Bilimlerinde temel kavramlarla düşünce gücü ölçen sorular yorum sorularıdır. Konuya tam olarak bilgi düzeyinde hakim olunmasını gerektirir. Diğer soru tipi sayısal işlem gerektiren sorular. Bu sorular bilgi, formül ve matematiksel işlem dikkati gerektirir. SORU ÇÖZERKEN
Sorudaki teoremlerin, formüllerin, tanımların ve kavramların hangi konuya ait olduğu belirlenmeli, Teoremlere, formüllere, tanımlara ve kavramlara ait özellikler hatırlanmalı, Soru kökünün olumlu ya da olumsuz yargı taşıyıp taşımadığı belirlenmeli, Neden–sonuç ilişkisi varsa gözden kaçırılmamalı, Sayısal sorularda standart çözüm yolları kullanılmalı, Yapılan matematik işlemleri kontrol edilmeli, Yanlış cevaplar elenip, soru değerlendirilmeli.
SOSYAL BİLİMLER
TARİH TESTİ İÇİN;
Ülkelerin genel politikalarının, coğrafi konumlarının, zenginlik kaynaklarının bilinmesi gereklidir. Kronolojik sıralamalar, antlaşmalar ve olaylar arasındaki neden–sonuç ilişkileri düşünülerek, mantık yürütülerek yorum yapılmalıdır. Tarih Atlası kullanılarak görsel bilgiyle konu pekiştirilmelidir. COĞRAFYA TESTİ İÇİN;
Coğrafya dersi, sözel bölümün sayısal dersi niteliğindedir. Bu nedenle dört işlem ve grafiklerin yorumlanmasının iyi bilinmesi gereklidir. Harita, şekil, grafik yorumu öğelerine ait bilginin tam olması gereklidir. Coğrafya Atlası kullanılarak görsel bilgiyle konu pekiştirilmelidir.
FELSEFE GRUP DERSLERİ İÇİN;
Öğrenilen konulara öğrenci kendi yaşantısı yoluyla örneklendirme yapmalıdır.
SORU ÇÖZERKEN
Sorunun hangi konuya ait olduğu belirlenmeli, Sorunun diğer konularla ilişkisi ve konuya ait özellikler hatırlanmalı, Soru kökünün olumlu ya da olumsuz yargı taşıdığı belirlenmeli, Neden–sonuç ilişkisi gözden kaçırılmamalı, Yanlış cevaplar elenip, soru değerlendirilmeli, Yanlış cevapların hangi sorunun doğru cevabı olabileceği araştırılıp bulunmalıdır. SORU ÇÖZERKEN
ÇÖZEMEDİĞİMİZ BİR SORUYLA KARŞILAŞIRSAK DERS NOTLARINI AÇIP, O SORU İLE İLGİLİ KONUYU OKUYUP ÖĞRENELİM. ÇÖZÜLMÜŞ ÖRNEKLERDEN SORUNUN BENZERİNİ BULUP, ÇÖZÜMÜ İNCELEYELİM. ÇÖZEMEDİĞİMİZ SORUYU YENİDEN ÇÖZMEYE ÇALIŞALIM, YİNE ÇÖZEMİYORSAK SORUNUN CEVABINI ÖĞRETMENİMİZDEN MUTLAKA ÖĞRENELİM.
BAŞARIYI HEDEF ALIN ; MÜKEMMEL OLMAYI DEĞİL, YANLIŞ YAPMA HAKKINIZDAN VAZGEÇMEYİN; VAZGEÇERSENİZ YENİ ŞEYLER ÖĞRENME VE GELİŞME OLANAĞINIZI KAYBEDERSİNİZ. UNUTMAYIN ; MÜKEMMELLİĞİN ARKASINDA KORKU YATAR, İNSAN OLDUĞUNUZU HATIRLAYARAK KORKULARINIZI GÖĞÜSLEYİN. DAHA MUTLU VE DAHA ETKİLİ BİR İNSAN OLURSUNUZ…
|