Atatürkün Devlet Idaresiyle Ilgili Görüşleri By: Wackers Date: November 04, 2011, 06:40:55 PM İnsanlar daima yüksek temiz ve mukaddes hedeflere yürümelidirler. Bu hareket şeklidir ki insan olanın vicdanını dimağını ve bütün insanî kavramını tatmin eder. Bu şekilde yürüyenler ne kadar büyük fedakârlık yaparlarsa yükselirler ve bu hareket şekli mutlaka açık olur. 1926
Çünkü alnı açık dimağı açık kalb ve vicdanı açık insanlar tarafından idare olunabilen toplumlar ancak bu mânada hareketlerin izleyicisi olabilirler. Fikirlerini duygularını ve teşebbüslerini gizli tutanlar gizli vasıtalar uygulamaya girişenler mutlaka utanma ve sıkılmayı gerektiren akıl ve mantığın haricinde hareket edenler olabilirler. Bu gibi işlere girişenlerin sonu ergeç acıdır. 1926
Bizim yüzümüz her zaman temiz ve pâk idi ve daima temiz ve pâk kalacaktır. Yüzü çirkin vicdanı çirkinliklerle dolu olanlar bizim vatansevercesine vicdanlıca ve namusluca hareketlerimizi küçük ve çirkin ihtirasları yüzünden çirkin göstermeye kalkışanlardır 1927
YEMİN MUKADDES BİR SÖZLEŞME DEMEKTİR.NAMUS SAHİBİ OLAN BİR KİMSE VERDİĞİ SÖZDEN DÖNMEZ1919
Asla hatırdan çıkarmamalısınız: Bizim en büyük kuvvetimizi bugün de yarın da dürüst açık bir siyaset ve sözlerimize bağlılık teşkil edecektir. 1915
Mesuliyet yükü herşeyden ölümden de ağırdır. 1915
Hakikati konuşmaktan korkmayınız. 1918
Her an tarihe karşı cihana karşı hareketimizin hesabını verebilecek bir vaziyette bulunmak lâzımdır. 1930
Yapmamıza imkân hasıl olan işleri yapmazsak tarih bizi tenkit eder. 1928
Millî egemenlik esası üzerinde idare edilen medeni devletlerde kabul edilmiş ve fiilen geçerli bulunan esas; milletin genel isteklerini en çok temsil eden ve bu isteklerin bağlı olduğu menfaat ve gerekleri en yüksek kudretle ve selâhiyetle yapabilecek siyasî grubun devlet işlerinin idaresini üzerine alması ve bu mesuliyeti en yüksek liderinin omuzuna bırakması prensibinden ibarettir. .1927
Zaten bu şartları kazanamayan bir hükûmet vazife yapamaz. Hükûmetin kuvvetli grup üyeleri arasından ve fakat birinci derecede olmayanlarından zayıf bir hükûmet yapmak ve onu partinin birinci liderlerini emir ve öğütleriyle yürütmeye kalkışmak fikri elbette doğru değildir Bunun feci neticeleri bilhassa Osmanlı Devletinin son günlerinde görülmüştür. İttihat ve Terakki liderlerinin elinde oyuncak olan sadrazamlardan ve onların hükûmetlerinden millete gelen zararlar sayılamayacak kadar çok değil midir? 1927
Mecliste hâkim olan partinin hükûmet kurmayı muhalif ve azınlıkta bulunan bir partiye terk etmesi ise asla sözkonusu olamaz. 1927
Kaideten ve usulen milletin ekseriyetini temsil eden ve özel amacı belli olan parti hükûmeti kurma mesuliyetini üzerine alır ve kendi amaç ve prensiplerini memlekette uygular. 1927
BİZİM TELAKKİMİZE GÖRESİYASİ KUVVETMİLLİ İRADE VE EGEMENLİKMİLLETİN BÜTÜN HALİNDE MÜŞTEREK ŞAHSİYETİE AİTTİRBİRDİR.TAKSİM EDİLEMEZAYRILAMAZBAŞKASINA BIRAKILAMAZ 1930
İnsaf ve merhamet dilenmekle millet işleri devlet işleri görülemez; millet ve devlet şeref ve bağımsızlığı temin edilemez. .1927
İnsaf ve merhamet dilenmek gibi bir prensip yoktur. Türk milleti Türkiye'nin gelecek çocukları bunu bir an hatırdan çıkarmamalıdırlar. .1927
BİR HÜKÜMET İYİ MİDİRFENA MIDIR ? HANGİ HÜKÜMETİN İYİ VEYA OLDUĞUNU ANLAMAK İÇİN " HÜKÜMETTEN GAYE NEDİR " BUNU DÜŞÜNMEK LAZIMDIR.HÜKÜMETİN İKİ HEDEFİ VARDIR.BİRİ MİLLETİN KORUNMASIİKİNCİSİ MİLLETİN REFAHINI TEMİN ETMEK.BU İKİ ŞEYİ TEMİN EDEN HÜKÜMET İYİEDEMEYEN FENADIR 1923
Gerçi asıl olan millettir. Toplumdur. Onun da umumî iradesi Mecliste belirir; bu her yerde böyledir. Fakat fertler de vardır. Meclis memleket ve devlet işlerini fertlerle şahıslarla yapmaktadır. Her devletin işlerini yöneten şahıs ve şahıslar meydandadır. Hakikati mânasız görüşlerle inkâra yer yoktur. 1922
BENİM İSTEDİĞİM SADECE MEMLEKET İŞLERİNİN BÜYÜK MİLLET MECLİSİNDE AÇIKÇA MÜNAKAŞA EDİLMESİDİR.BÜYÜK MİLLET MECLİSİNDE TÜRK MİLLETİNİN GÖZÜ ÖNÜNDE AÇIKÇA KONUŞULAMAYACAK HİÇ BİR İŞ YOKTUR1930
MİLLETE EFENDİLİK YOKTUR.HİZMET ETME VARDIR.BU MİLLETE HİZMET EDEN ONUN EFENDİSİ OLUR. 1921
YAPMAK İKTİDARINDA OLMADIĞIMIZ İŞLERİUYUŞTURUCUOYALAYICISÖZLERLE YAPARIZ DİYEREK MİLLETE KARŞI GÜNDELİK SİYASET TAKİP ETMEK PRENSİBİMİZ DEĞİLDİR.1931
MEMLEKET DAYANIŞMA İSTEYEN BİR BİRLİĞE MUHTAÇTIR.ALELADE POLİTİKACILIKLA MİLLETİ PARÇALAMAKHIYANETTİR.1925
Milleti idarede prensibimiz milletin müşterek ve umumî fikir ve eğilimlerine uymaktır. Bu fikir ve eğilimlerin hakikî ve ciddi olabilmesi milletin maddî ve manevî ihtiyaç kaynaklarından gelmesine bağlıdır. 1925
Milleti aklımızın ermediği yapmak kudret ve kabiliyetini kendimizde görmediğimiz hususlar hakkında kandırarak geçici teveccühler elde etmeye tenezzül etmeyiz. Millete âdi politikacılar gibi yalancı vaadlerde bulunmaktan nefret ederiz 1925
Millet tarafından millet adına devleti idareye yetkili kılınanlar için gerektiği zaman millete hesap vermek mecburiyeti lâubalilik ve keyfî hareketle uzlaşamaz. 1930
Ben düşündüklerimi önce milletimin arzusunda ihtiyaç ve iradesinde görmeyi şart sayan ve bunu gördükten sonra ancak uygulaması ile kendimi vazifeli bilen bir adamım. 1923
Bu memlekette çalışmak isteyenler bu memleketi idare etmek isteyenler memleketin içine girmeli bu milletle aynı şartlar içinde yaşamalı ki ne yapmak lâzım geleceğini ciddi surette hissedebilsinler. 1923
Her ne suretle olsun hizmet edenler milletten büyük mükâfatlar bekliyorlarsa katiyen doğru bir harekette bulunmuş olmazlar. Milletten çok şey istememeliyiz. Hizmet edenler namus vazifelerini yerine getirmiş olmaktan başka bir şey yapmamışlardır. 1923
Cumhuriyetçi ve milliyetçi olmakla beraber partimiz programından başka bir programla ve partili olmanın tabiî kayıtları dışında serbest çalışacak samimî yurttaşların millet kürsüsünden yapacakları tenkitler ve söyleyecekleri düşüncelerle millî çalışmanın kuvvetleneceği kanaatinde bulunuyoruz1935 Büyük Millet Meclisinde ve millet karşısında millet işlerinin serbest münakaşası ve iyi niyet sahibi kişilerin ve partilerin özel görüşlerini ortaya koyarak milletin yüksek menfaatlerini aramaları benim gençliğimden beri âşık ve taraftar olduğum bir sistemdir 1930
Memnuniyetle görüyorum ki lâik cumhuriyet esasında beraberiz. Zaten benim siyasî hayatta bir taraflı olarak daima aradığım ve arayacağım temel budur. Bundan ötürü Büyük Mecliste aynı temele dayanan yeni bir partinin faaliyete geçerek millet işlerini serbest münakaşa etmesini cumhuriyetinin esaslarından sayarım 1930
Artık bugün demokrasi fikri daima yükselen bir denizi andırmaktadır. Yirminci asır birçok müstebit hükûmetlerin bu denizde boğulduğunu görmüştür. 1930