0 Üye ve 1 Ziyaretçi Konuyu İncelemekte. Aşağı İn :)
Sayfa 1 2
Konu: Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife  (Okunma Sayısı: 10278 Kere Okundu.)
« : Aralık 20, 2011, 10:23:15 ÖS »
Avatar Yok

dangeraus1
*
Üye No : 84786
Nerden : İstanbul
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 590
Mesaj Sayısı : 1 047
Karizma = 3028


İslâmiyette Ehl-i sünnet itikâdındaki dört hak mezhepten birincisi. Diğerleri Mâliki, Hanbeli ve Şâfii mezhebleridir.Allahü teâlâ, bütün Müslümanlardan aynı imânı istemektedir. İslâmiyette, imânda, itikâtta tefri kaya, ayrılığa izin verilmemiştir. Resûlullah efendimizin inandığı ve bildirdiği ve Eshâb-ı kirâmın naklettiği gibi
imân eden Müslümanlara “Ehl-i sünnet ve’l-cemâat” veya kısaca “Sünni” denir (Bkz. Ehl-i Sünnet). Sünni büyük İslâm müctehidleri tarafından Kur’ân-ı kerim ve hadis-i şeriflerde hükmü açıkça bildirilmemiş olan ibâdetlerin ve günlük muâmelelerin târifinde ve yapılışında, her bir müctehid tarafından farklı ictihadlarla gösterilen ve Allahü teâlânın rızâsına kavuşturan yollara “ameli mezhepler, bu yolu gösteren İslâm âlimine de mezheb imâmı” denilmiştir. Mezheb imâmı olan büyük İslâm âlimlerinin aralarındaki böyle ictihad ayrılıklarına dinin sâhibi izin vermiş ve bu hâl her zaman ve her yerde Müslümanların İslâmiyete dos Doğru uymalarını temin ederek Müslümanlar için rahmet olmuştur (Bkz. Mezheb, İctihad). Nitekim hadis-i şerifte; “Âlimlerin mezheblere ayrılması rahmettir.” buyrulmuştur.
Hanefi mezhebi, İmâm-ı A’zam Ebû Hanife’nin yoludur. Ehl-i sünnet itikadında olan Müslümanlardan, amellerini, ibâdetlerini bu mezhebin hükümlerine uyarak yapanlarına “Hanefi” denilir. “Hanif”, doğru yolda olanlar; “Ebû” da, baba demektir. “Ebû Hanife”, doğru yolda olanların babası, reisi mânâsına kullanılmıştır.
Hanefi mezhebinin kurucusu
İmâm-ı A’zam Ebû Hanife’dir. İmâm-ı A’zam 699 (H.80) târihinde doğup, 767 (H.150) târihinde vefât etmiştir. din bilgilerini, hocası Hammâd bin Ebi Süleymân’dan öğrendi. Hammâd’ın hocası İbrâhim Nehâi idi. O da Alkame bin Kays’tan öğrendi. Alkame’nin hocası Abdullah ibni Mes’ûd’dur (radıyallahü anh). Bu zât, Eshâb-ı kirâmdan olup, din bilgilerini peygamber efendimizden öğrenmiştir.
İmâm-ı A’zam Ebû Hanife, 4000 kişiden ilim öğrenmiştir. Fıkıh bilgilerini toplayarak, kısımlara, kollara ayırdığı ve usûller, metodlar koyduğu gibi Resûlullah’ın ve Eshâb-ı kirâmın bildirdiği itikad, imân bilgilerini de topladı, yüzlerce talebesine bildirdi ve Ehl-i sünnetin reisi oldu. Fıkıhta beş Yüz binden fazla mesele çözdü, kâideler ve usûller koydu. Bütün dünyâda tatbik olunan İslâmi hükümlerin dörtte üçü İmâm-ı A’zam’ındır. Kalan dörtte birinde de ortaktır. İslâmiyette ev sâhibi, âile reisi odur. Diğer bütün müctehidler (mezheb âlimleri), onun çocukları gibidir.
Hanefi mezhebindeki usûl
İmâm-ı A’zam’ın, talebelerinin ve kendisine sual soranların dini müşküllerini hallederken ort Aya koyduğu ve takib ettiği usûller, Hanefi mezhebinin temel kâideleri olmuştur.
İmâm-ı A’zam, dini müşküllerin hallinde sırasıyla şu kaynaklara, yollara başvurmuştur:
1. Kur’ân-ı kerim ve hadis-i şerifler
İmâm-ı A’zam da, diğer müctehidler gibi, bir işin nasıl yapılacağını, Kur’ân-ı kerimde açıkça bulamazsa, hadis-i şeriflere bakardı. İctihadlarında Peygamberimizin sünnetine tâbi olmakta, herkesten ileri gitmiş, mürsel hadisleri bile müsned hadisler gibi sened olarak almıştır.
2. İcmâ ve Sahâbe kavli
Bir iş hakkında hadis-i şeriflerde de açıkça hüküm bulunmazsa, bu iş için (icmâ) var ise, öyle yapılmasını emrederdi. İcmâ, sözbirliği demek olup, bir işi, Eshâb-ı kirâmın hepsinin aynı sûretle yapması veya söylemesi demektir. İmâm-ı A’zam, Eshâb-ı kirâmın sözlerini, kendi kavillerinin üstünde tutmuştur. Onların, Peygamberimizin (sallallahü aleyhi ve sellem) yanında, sohbetinde bulunmak şerefiyle kazandıkları derecelerin büyüklüğünü, herkesten daha iyi anlamıştır.
3. Kıyas
Bir işin nasıl yapılması lâzım olduğu, icmâ ile veya Sahâbe sözü ile de bilinemezse, kendisi kıyas yaparak hüküm verirdi. Onun bu kıyas yoluna, “re’y yolu” veya “ictihad” da denir (Bkz. İctihad). Kıyas, Kur’ân-ı kerim ve hadis-i şeriflerde hakkında açık hüküm bulunmayan bir işi, hakkında açık hüküm bulunan bir diğer işe benzeterek hükme bağlamaktır.
4. İmâm-ı A’zam, nasslardan (âyet ve hadislerden), icmâ ve kıyastan başka ist ihsan ve örfler ile de
hüküm verirdi. Bu kadar var ki, örfün, İslâmiyette yasak olduğu açıkça bildirilen bir hükme aykırı olmaması lâzımdır.
İstihsan
Daha kuvvetli görülen bir husustan dolayı, bir meselede benzerlerinin hükmünden başka bir hükme dönmektir. Yâni dinen mûteber olan bir tercih sebebine dayanarak, bir delili buna aykırı düşen başka bir delilden üstün tutup, buna göre hüküm vermektir.
İmâm-ı A’zam’ın talebeleri ve mezhebinin yayılması
İmâm-ı A’zam’ın yetiştirdiği talebelerin sayısı yaklaşık 730 civârındadır. Bunların birçoğu, din bilgilerinde ictihâd derecesine yükselmiştir. Oğlu Hammâd, talebelerinin ileri gelenlerindendir. İmâm-ı Ebû Yûsuf ve İmâm-ı Muhammed Şeybâni, iki yüksek talebesi olup “İmâmeyn” lakabı ile meşhur olmuşlardı. Bir dini meselede İmâmeynin ictihâdı, İmâm-ı A’zam’ın ictihâdı ile eşit tutulurdu. Hanefi mezhebindeki bir müfti, İmâm-ı A’zam’ın sözüne uygun fetvâ verir. Aradığını onun sözünde açıkça bulamazsa, İmâm-ı Ebû Yûsuf’un sözünü alır. Onun sözlerinde bulamazsa, İmâm-ı Muhammed Şeybâni’nin sözlerini alır. Ondan sonra İmâm-ı Züfer, daha sonra Hasan bin Ziyâd’ın sözünü alır. Her asırda Hanefi mezhebinde çok yüksek âlimler yetişmiştir. Evliyânın büyüklerinden Muhammed Şâziliyye, İmâm-ı Rabbani gibi zatlar bu mezhebe bağlıydılar. Osmanlılar zamânında yetişen âlimlerin çoğu Hanefi mezhebindendi. Molla Fenâri, Molla Gürâni, Ahmed ibni Kemâl Paşa, Ebussuud Efendi, İmâm-ı Birgivi, İbn-i Âbidin bu âlimlerden bâzılarıdır.
Hanefi mezhebinin bilgileri, sonraki âlimlere şu üç yoldan gelmiştir.
1. Usûl haberleri
Bunlara zâhir haberler de denir. Hanefi mezhebinin imâmı olan İmâm-ı A’zam Ebû Hanife’den ve talebelerinden gelen haberlerdir. Bu haberler, İmâm-ı Muhammed Şeybâni’nin altı kitabı ile bildirilmiştir. Bu altı kitap; El-Mebsût, Ez-Ziyâdât, El-Câmi-us-Sagir, El-Câmi-ul-Kebir, Es-Siyer-üs-Sagir, Es-Siyer-ül-Kebir’dir. Usûl haberlerini toplayan, Hâkim Şehid Muhammed Tirmizi’dir. Bunun Kâfi kitabı meşhûrdur. Pekçok şerhi olan bu kitabın en meşhur şerhi İmâm-ı Serahsi hazretlerinin yazdığı otuz ciltlik Mebsût’tur.
2. Nevâdir haberleri
Yine bu imâmlardan gelen haberlerdir. Fakat, bu haberler, o altı kitapta bulunmayıp, ya İmâm-ı Muhammed’in El-Kisâniyât, El-Hârûniyât, El-Cürcâniyât, Er-Rukiyyât adındaki başka kitapları ile bildirilmiştir. Bu dört kitap, yukarıdaki altı kitap gibi, açıkça ve sağlam gelmiş olmadığından, bu haberlere “zâhir olmayan haberler” de denir. Yâhut, başkalarının kitabları ile bildirilmişlerdir. Meselâ, İmâm-ı A’zam’ın talebesinden Hasan bin Ziyâd’ın Muharrer ve İmâm-ı Ebû Yûsuf’un Emâli adındaki kitapları ile bildirilmiştir.
3. Vâkı’ât haberleri
Üç imâmdan bildirilmiş olmayıp, bunların talebelerinin ve onların talebelerinin ictihâd ettikleri meselelerdir. Böyle haberleri, ilk toplayan Ebülleys-i Semerkandi olup, Nevâzil kitabını yazmıştır. Osmanlı âlimlerinden Şeyhulislâm olanların hazırladığı ve sonradan derlenmiş Fetvâlar, Hindistan âlimleri tarafından hazırlanan Fetâvâ-yı Hindiyye (Fetâvâ-ı Âlemgiriyye), ayrıca bir kânun metni şeklinde tedvin edilmiş olan ve Ahmed Cevdet Paşanın başkanlığında bir heyet tarafından hazırlanan Mecelle de Hanefi mezhebinin fıkhi hükümlerini bildirmektedir. Osmanlı Devleti zamânında yetişen büyük fıkıh âlimlerinden İbn-i Âbidin Seyyid Muhammed Emin Efendinin hazırladığı ve kendi zamânına kadar yazılmış en mûteber fıkıh kitaplarının bir hülâsasını, özünü teşkil eden beş ciltlik Reddül-Muhtâr kitabı da Hanefi mezhebini bildiren en kıymetli kaynaklardandır.
Ayrıca günümüz türkçesi ile kaleme alınmış ve yüzlerce eserin incelenmesi ile meydana getirilmiş olan Tam İlmihâl Seâdet-i Ebediyye kitabı da, Hanefi mezhebinin esaslarını bildiren çok geniş ve en kıymetli bir eserdir. Bu kitap İhlâs A.Ş. tarafından neşredilmiş ve İngilizceye de tercüme edilmiştir.
Hanefi mezhebi, Abbâsi, Selçuklu ve Osmanlı devletlerinin hâkim olduğu bütün ülkelere yayılmıştır. Bugün dünyâ yüzünde bulunan Müslümanların yarıdan fazlası ve Ehl-i sünnetin pek çoğu, Hanefi mezhebine göre ibâdet etmektedir.
Âlimlerin çoğu, diğer mezheplerin de hak olduğunu, fakat Hanefi mezhebinin hükümlerinin daha doğru olduğunu söylemişlerdir. Bunun için İslâm memleketlerinin çoğunda Hanefi mezhebi yerleşmiştir. Türkistan ve Hindistan’ın ve Anadolu’nun hemen hemen hepsi Hanefidir.


bilgi paylaştıkça değer kazanır.
WeBCaNaVaRi Botu

Bu Site Mükemmel :)

*****

Çevrimİçi Çevrimİçi

Mesajlar: 222 194


View Profile
Re: Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife
« Posted on: Nisan 18, 2024, 02:57:56 ÖS »

 
      Üye Olunuz.!
Merhaba Ziyaretçi. Öncelikle Sitemize Hoş Geldiniz. Ben WeBCaNaVaRi Botu Olarak, Siteden Daha Fazla Yararlanmanız İçin Üye Olmanızı ŞİDDETLE Öneririm. Unutmayın ki; Üyelik Ücretsizdir. :)

Giriş Yap.  Kayıt Ol.
Anahtar Kelimeler: Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife e-book, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife programı, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife oyunları, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife e-kitap, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife download, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife hikayeleri, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife resimleri, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife haberleri, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife yükle, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife videosu, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife şarkı sözleri, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife msn, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife hileleri, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife scripti, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife filmi, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife ödevleri, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife yemek tarifleri, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife driverları, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife smf, Hanefi Mezhebi - Ebu Hanife gsm
Yanıtla #1
« : Aralık 22, 2011, 10:30:03 ÖÖ »
Avatar Yok

ysmnvl
*
Üye No : 26223
Nerden : İzmir
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 0
Mesaj Sayısı : 13
Karizma = 0


Özellikle ırkî olarak Arap olmayan toplumların bir çoğu Hanefiliği benimsemiştir. İslâmın en hoşgörülü hali de denebilir. Özellikle Muaviye'nin zulmünden sonra müslümanlar arasında yayılmıştır. Muaviye dönemindeki Arap ırkçılığına karşı çıkmış, İslâmın birleştirici yönünü ön plana çıkarmıştır.
Yanıtla #2
« : Nisan 01, 2012, 11:34:35 ÖS »
Avatar Yok

amat86
*
Üye No : 97293
Nerden : Yurt Dışı
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 0
Mesaj Sayısı : 6
Karizma = 0


+1 güzel bilgiler
Yanıtla #3
« : Temmuz 07, 2012, 12:02:14 ÖS »
Avatar Yok

esum
*
Üye No : 105275
Nerden : Adana
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 1
Mesaj Sayısı : 19
Karizma = 0


Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler
Yanıtla #4
« : Kasım 19, 2012, 11:15:55 ÖÖ »
Avatar Yok

anatolian_63
*
Üye No : 105223
Nerden : Antalya
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 0
Mesaj Sayısı : 3
Karizma = 0


emeği geçenlere teşekkür ederim
« Son Düzenleme: Mart 07, 2013, 01:35:16 ÖS Gönderen : Honey_Face »
Yanıtla #5
« : Eylül 09, 2013, 11:56:32 ÖS »
Avatar Yok

zivo
*
Üye No : 98689
Nerden : Ankara
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 0
Mesaj Sayısı : 99
Karizma = 0


Özellikle ırkî olarak Arap olmayan toplumların bir çoğu Hanefiliği benimsemiştir. İslâmın en hoşgörülü hali de denebilir. Özellikle Muaviye'nin zulmünden sonra müslümanlar arasında yayılmıştır. Muaviye dönemindeki Arap ırkçılığına karşı çıkmış, İslâmın birleştirici yönünü ön plana çıkarmıştır.
okudum size katılmıyorum muaviye radıyallahü anh eshabı kiramdandır ve bu şekilde anmak saygısızlık olur lütfen düzgün kaynaklardan araştırıp öğrenin
Yanıtla #6
« : Kasım 27, 2013, 09:50:38 ÖS »
Avatar Yok

Melikbilge
*
Üye No : 156068
Nerden : Gaziantep
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 0
Mesaj Sayısı : 10
Karizma = 0


Îmâmı azamda ilgili y.nuri Öztürk ün yazdığı i.azam isimli kitabın okunmasını öneririm
Yanıtla #7
« : Ocak 31, 2014, 03:33:38 ÖÖ »

Gnerd
*
Üye No : 159125
Nerden : İstanbul
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 2
Mesaj Sayısı : 134
Karizma = 2


merak ettiğim bişey var bir hanefi bir aleviyle evlenebilir mi?
Yanıtla #8
« : Haziran 26, 2014, 05:15:18 ÖS »
Avatar Yok

bluebag
*
Üye No : 68360
Nerden : Yurt Dışı
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 0
Mesaj Sayısı : 2
Karizma = 0


merak ettiğim birsey var. imam ebu hanifeyle ayni donemde yaşayan ehlibeyt.in o donemki temsilcisi; yani peygamber efendimizin (as) dorduncu kusak torunu cafer el sadık.in tefsir ve risaleleri dururken (neden bilmem insan ehlibeyt  soyundan gelenlerin dini daha dogru yorumlayip daha dogru uygulayacaklarini dusunuyor insan)niye imam ebu hanifenin pesine dustu insanlar??
not: alevi ya da sii degilim..saldirmadan once neyi merak ettiğimi anlamaya calisin
Yanıtla #9
« : Temmuz 01, 2014, 08:11:14 ÖS »
Avatar Yok

abla
*
Üye No : 162378
Nerden : Yurt Dışı
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 0
Mesaj Sayısı : 150
Karizma = 0


tesekürler
Sayfa 1 2
Yukarı Çık :)
Gitmek istediğiniz yer:  


Benzer Konular
Konu Başlığı Başlatan Yanıtlar Görüntü Son Mesaj
Hanefi Mezhebi « 1 2 »
Mezhepler
Sahin07 17 7512 Son Mesaj Mayıs 14, 2014, 12:29:51 ÖÖ
Gönderen : didar
İmamı Azam Ebü Hanife
Mezhepler
[*KaRMaKaRıŞıK*] 1 1183 Son Mesaj Ekim 13, 2010, 12:10:43 ÖÖ
Gönderen : StyLeLife[Rap]
İmam-ı Azam Ebu Hanife
Peygamberler ve Alimler
MaViSh 0 1265 Son Mesaj Ocak 29, 2009, 09:34:40 ÖS
Gönderen : MaViSh
Tarih Çeşmesinden Katreler - Hanefi Inan
Kitaplar Hakkında Bilgi ve Özetler
sanane_61 0 739 Son Mesaj Mart 14, 2014, 11:12:09 ÖS
Gönderen : sanane_61
Adsu - Hanife Gülnür Gürsoy
Kitaplar Hakkında Bilgi ve Özetler
sanane_61 0 583 Son Mesaj Haziran 14, 2014, 06:12:24 ÖS
Gönderen : sanane_61


Theme: WeBCaNaVaRi 2011 Copyright 2011 Simple Machines SiteMap | Arsiv | Wap | imode | Konular