0 Üye ve 1 Ziyaretçi Konuyu İncelemekte. Aşağı İn :)
Sayfa 1
Konu: Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini  (Okunma Sayısı: 1295 Kere Okundu.)
« : Kasım 01, 2008, 01:29:31 ÖS »
Avatar Yok

FeMoX
*
Üye No : 570
Yaş : 34
Nerden : Rize
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 2803
Mesaj Sayısı : 5 853
Karizma = 39


TÜRKLERİN MÜSLÜMANLIKTAN ÖNCEKİ DİNİ

( Cemal Şener- Ad yayıncılık 10. baskı Nisan 1997 İst.)

Hazırlayan: A.Haydar Okur


Şamanlığın kandaş, yani kan birlikteliğine dayanan bir toplum inancı ve soy (Geos) kaynağına dayandığı sosyal bilimciler arasında ortak olarak kabul edilen bir anlayıştır.(Sh. 9)


Bir dinsel inanç olarak Şamanlık toplumsal yapıya özgü bir oluşumdur.(sh.9)
Şamanlık esas olarak anaerkildir (sh.11)

Abdulkadir İnan (Şamanizm sh.89) adlı kitabında ,’’ Bazı şamanistlere gör, en kuvvetli Şamanlar Kadın Şamanlardır. Eski devirlerde Şamanlığın kadınlara mahsus bir sanat olduğunu gösteren emareler vardır’’ diyor.( sh.12

Eski Oğuzlarda İslam’dan sonra Şamanizm geleneğini sürdüre ozanlar ayinlerinde kopuzu kullanmışlar, kopuzu kutsal saymışlardır. Hatta kopuz üstüne yemin ettiklerini, hikayelerinde görmek olasıdır.(sh.12)

Altay ve Abakan Türkler,, Yakutlar Hıristiyan oldukları halde koyu şamanisttirler (sh.39)

Doğu Türkistan Şamanlarının ve Altay Şamanlarının davul yerine def ve dombak ( Bu gün dahi davul, tef ve dembildeksiz düğün olmaz. Defsiz dini zikir ve ayin yapılmıyor.) kullanıldığı, bazı Şamanların Tar, revab (Rübab) denilen üç telli bir bağlama ile ayin yapıyorlarmış(sh.28)

Nyberg, eski İran Sufi bir cemaat olan ‘’ Mağa’’ların şamanist olduklarını ifade ettiği gibi, Mevlevilerin samah dönmelerinin de Şamanlıktan kaynaklandığını ifade ediyor araştırmalarında(sh.37)


Fuat Köprülü, Orta Asya Türk – Moğol şamanizminin başta Alevilik, Bektaşilik olmak üzere Kalenderi, Torlaki, Yesevi, Rıfai gibi sufi tarikatlarındaki etkilerinden söz eder
Ohlmark, Rıfai dervişlerinin gösterdikleri çeşitli şaşırtıcı özelliklerin Kırgız Baskı ( Şaman) larında görülen özelliklerindeki benzerlikleri yazıyor.
Altay Türkleri ay tutulmasına ’’ Yelbegen’’ adını verir. Ay’ın canavar tarafından yutulduğuna inanırlar, kurtulması için havaya taş ve ok – mızrak atarlar, teneke, çıngırak çalarak gürültü çıkarırlardı.( Bu gün bu anlayış son yıllara yaşatılmış ve yavaş yavaş unutulmaya yüz tutmuştur)
Altay Türklerinde her oymak bulundukları mekanda kendilerince kutsanmış dağ, göl, ırmak, ağaç, kaya seçerlerdi(sh.42) Bu anlayış Anadolu Sünni ve Aleviliğinde de yaşamaktadır.


Orta Asya’da nerede ise her kavim-uruk için ayrı bir şamanizm olduğu( Ortak esasları ise) Gök Tanrı, güneş, ay, yer, su, ata, ateş (Ocak) kütleridir.(sh.82)

Türklerde ateş (Ocak) kutsanmıştır. Ateşin insanı kötü ruhlardan temizlediğine inanılır. Bugün Anadolu’da Ocağın tütmesi, sinsin gibi anlayış ve oyunlar köy düğünlerinde hala yaşatılır(Kendi fikrim .OKUR)


Yakutlarda, Kırgızlarda, diğer Türk uruklarında doğum zor olursa ‘’ ALBASTI’’ olduğu sayılır. ALKARISI denilen kötü ruhu kaçırmak için erkekler toplanır gürültü yaparlar( sh.48) Anadolu’da lohusa kadın 40 gün yalnız bırakılmaz.


1253 Yılında Uygur tapınaklarındaki putlar için Fransız Rahip RUBNİK şöyle diyor ‘’ Uygurlar bir Tanrı’ya inanırlar. Tanrı’nın bir insan veya başka bir cisim şeklinde tasvir edilmesini katiyetle kabul etmezler. Öyle ise—Neden bu kadar çok putlarınız var--- diye sorduğumda Uygur Rahibi(Kam) –Biz bu putları Tanrı’nın tasviri diye kabul etmiyoruz. Bizimkilerden biri, oğlu, karısı veyahut başka biri ölürse onun suretini yaparlar ve buraya, yani tapınağa koyarlar. Biz bunları ölünün hatırası olarak saklarız—diyor.

Uta tapınmanın kaynağını Ebul Gazi Bahadır Han şöyle anlatıyor. ‘’’ Yaşayan geleneğe göre, birinin oğlu, kızı, ağabeyi veya küçük kardeşi veya başka değer verdikleri kişiler ölünce onun suretini yapar, evinde saklardı. Ara sıra öpüp, sevip okşayarakbu filanın suretidir--- diyor (sh.54)

İslam kaynakları IX-X- yy. da Kırgızların şaman olduğunu yazıyor.(M.920) de İbn Faldan Oğuzların İslam ülkesine yakın komşu buolundukları halde Şamanlıkta direndiklerini yazıyor. Oğuzların beyi Küçük Yanal Bey’in önce Müslüman olduğu ama halkın ‘’ Eğer Müslüman olursan bizim başkanımız olamazsın ‘’ demesi üstüne Müslümanlıktan vazgeçip geri Şamanlığa döndüğünü, Oğuzlara ve Başkırtlara komşu olan Hazar Türklerinin Hakanı ve efradının Musevi olduklarını yazıyor.(sh.64)

Tarihçi Gardizi ‘’ Hazar Hakanının Musevi olmasına rağmen halkın Şamanlığa benzer bir inanç içinde olduklarını…..’’ – ‘’ Tarihçi Ebu Dülef ise ‘’ Karlukların şamanizminin oldukça gelişken olduğunu, tapınaklı bir din haline geldiğini…..’’ yazıyor. (sh64)

Şamanizmin bir çok ufak değişik inanç guruplarına rağmen, şamanizmin Orta Asya Türklüğüne egemen olmuş binlerce yıllık inançları olduğunu, hatta dünyanın bütün kıtalarına da Asya’dan yayıldığında birleşiyor araştırmacılar. ( sh.66)

Emevi Müslümanlığı Türklere karşı olumsuz davrandı. Türkleri Müslümanlaştırmak için katliamlara girişti. Türklerin islamı kabul edişi barış ile, gönül rızası ile değil, esas olarak kılıç ile olmuştur.(sh.66)

En değerli köleler Türk topraklarından gelenlerdir. Dünyada bütün köleler içinde Türklar’in eşi yoktur. Değer ve güzellikte ötekilerin hiç biri onlara erişemez. Horasan’da bir köle çocuğun üçbin dinara satıldığını gördüm ‘’ diyor Arap Coğrafyacı İbn Harkal x. Yy.da (sh. 67)

Emevi Müslümanlığına direnip sonuçta islamı kabul etmek zorunda kalan yeni fethedilen ülke halkları, Emevi Müslümanlığını değil Ali yandaşlığını tercih ettiler.Bu oluşum Mısır’da Fatimiler’i, Afganistan’da İsmailiye Mezhebini, İran’da Şiilik oluşumunu oluştururken , Türkistan’da ise ehlibeyt yandaşlığı olarak Ahmet Yesevi yandaşlığını ortaya çıkardı( sh.69)

Türkler İslam’ı kendileriyle savaşan Arap orduları olarak gördüler… İslam’ı kabul etme noktasına gelindiğinde, İslam’ı bedevi anlayışınca değil, kendilerine uyan şekliyle aldılar ve kendi eski inançlarıyla harmanlayıp bir sentez oluşturdular.Dede Korkut’ da ki, Manas’da ki, Oğuz Destanı ve Salur Kazan destanlarındaki İslamiyet esas olarak şamanizmle islamın bir sentezi sayılır(sh.71)

Müslümanlığı seçen ama sünnet olmamak için direnen Türkler hakkında Halife Hz. Ömer’e mektupla soran Arap valiye Hz. Ömer’in verdiği cevap şu olmuştur.‘’ Ben Kur-an’ın tebliğcisiyim, İslam’ın davetçisiyim. Ama sünnetçi değilim.--- İşi kolaylaştırın, zorlaştırmayın--- emrine uyunuz ‘’ diye bildirir(sh.72)



Türkler arasında, İslam dininin resmi sözcüsü Emeviler, onların canilikleri değil, eski inançla yeni inancı harmanlayarak halkın anladığı şekle dini yorumlayan Dedeler, Babalar, Abdallar, Erenler ve Pirler tarafından yayılmıştır. Anadolu’da dede olmanın temel koşulu dede soyundan gelmektir. Şamanlarda da şaman olmanın koşulu, şaman soyundan olmak gerekiyor. Dedelikle Şamanlık esa olarak soya dayanan dinsel bir olgudur.(sh.76-77)


Anadolu Alevileri müzik aleti olarak bağlamayı kutsarlar. Bağlamaya TELLİ KUR’AN adını verirler(sh.77)
Doğu Anadolu’da ki – OCAK—alevi dedelerinde özel giysi yoktur. Ama, Bektaşi geleneğinde özenle hazırlanmış giysiler vardır. Aynı durum; Kazak – Kırgız Şamanları (Kam – Baskı) özel kıyafetler giymezken Altay ve Yakut Şamanları dinsel törenle hazırlanmış giysiler giyerler. Şaman ayinlerinde kırmızı kumaştan hazırlanmış külahlar giyerler. Anadolu’da bazı yörelerde dedeler Cem törenlerinde kırmızı renkli Börk, taç veya başlık giyerek Cem ayinini yürütür.Başlık 12 İmamı simgelemek için, 12 dilimli olur. (sh.78)

Şamanlarda, dedelerin bir benzer yanları da dualarıdır. Anadolu’da Dedelerin gizli güçleri, olduğuna inanılır. Bu nedenle duaları geçerli kabul edilir. Aynı durum şamanlar için de söz konusudur. Şamanların (Kam – Baksı) kudretinin ilahi olduğuna, bunu kendilerine göklerden verildiğine, bu kudretin ise şamanın başı üstünde bulut (Nur) olarak oluştuğuna inanırlar. Bu gücün EBEKUŞAĞI gibi Şamanların başını, vücudunu doldurduğuna inanırlar. Anadolu’da Gökkuşağı halk arasında kutsal kabul edilir ve görülünce dua edilir. Hatta ebemkuşağının altından geçilirse her dileğin kabul edileceğine inanılır.( sh.79 )

Şamanlar ayinleri gibi Alevi- Bektaşi cemleri de gece yapılıyor. Her ikisinde de ibadette müzik, samah , dolu (içki), kadın ve erkek birlikteliği, şaman ya da dede ile lokma ve kurbanın bulunması vazgeçilmez şartlardandır. (sh.81)

Mehmet Eröz ‘’ Türklerin kadınlı erkekli toplantılar yaparak, buralarda dem almalarını, bağlama çalınarak samah dönüşmesini eski Türk töresinden kaynaklandığını, İslamiyeti kabul ettikten sonra, bu adetleri terk etmeyerek, onları islami kılığa soktular.’’ der. İşte Alevi- Bektaşi ceminin aslı budur. ‘’SEKAHÜM SIRRI da ,eski alışkanlığının, Kur’an-da delil arama, bulma gayretlerinden başka bir şey değildir ‘’der. Türk töresine dayanan içkili cem toplantılarını, Mirac ile ve ayetlerle açıklamaya çalışırlar.Kur’an da ( El İnsan s.a.2l) ‘’ Rableri de onlara gayet temiz şarap içirmiştir’’ayetinin bulunduğunu söyleyerek adetlerinin kaynağını islamiyete bağlamaya çalışırlar. Bize göre, bunların kaynağı eski Türk örf ve adetleridir.(sh.8l-82)

Türklerin islamiyeti kabu etme yolculuğunda, islamiyetten etkilendikleri gibi, islamiyeti de etkilemişlerdir. İşte Anadolu islamiyetinin özgürlüğü buradan kaynaklanmaktadır.( sh. 88)

Şamanların ayin sırasında okudukları dua, nefes gibi şeyleri tesbit etmek oldukça zordur. Özellile de trans halinde, vecd halinde ne yaptığını, ne söylediğini tesbit etmek oldukça zordur. Çünkü, şamanın trans hali, kendinden haberinin olmadığı bir ruh halidir. Kendiliğinden oluşan doğaçlama ibadet tarzıdır. Bir daha yaptığında aynı hareketleri yapmasını şamandan beklemek ise olası değildir. Ayin sırasında kendini koruyucu ruhların iradesine bırakmıştır. Onlar, ona ne ilham vermişlerse o, onu yapmıştır.( sh.89)

Anadolu Aleviliğinde Dedelik kurumu üzerinde araştırma yapan ALİ YAMAN eski Türk kültüründeki din adamı olan Şaman(Kam) ile Anadolu Aleviliğindeki din adamı olan Dedelik arasındaki ilişkiyi şöyle anlatır.’’ Dedelik kurumunun kökeni geleneksel bakış açısıyla soykonusuna dayanılarak salt İslam kaynaklı değerlendirilmeye çalışılsa da, tarihsel ve sosyolojik veriler bunun doğru olmadığı yönündedir. Anadoluda bu gün yaygın olan saz geleneği, kadınlı- erkekl törenler ve bu törenlerde yapılan --SOMA—da İslamiyet öncesi Türk toplumuna dayanmaktadır. İslamın doğduğu yer olan Arabistan ve diğer İslam ülkelerinde ne sazı, ne kadınlı- erkekli yapılan dinsel dans olan SAMAH, ne de kadılı- erkekli ibadet olan __ CEM__ törenleri göremeyiz. Köken, İslam öncesine dayanan bu unsurları Türkler İslami şekiller altında yaşatarak, İslam dinine kazandırmışlardır. Dedelik kurumunu anlayabilmek için eski Türklerde benzeri görevleri yerine getiren KAM ( Şaman- BAKSI) larla karşılaştırmak zorunludur.( sh.76)

Ebul Bahadır Han ’ TÜRKLERİN SOY KÜTÜĞÜ ( Severe-i Terkime veya Secere-i Türk’’ adlı kitabında Oğuz Han’ ın zafer dönüşü düzenlediği muteşem törende içki ziyafetini şöyle anlatıyor. ‘’ Dokuz bin koyun ve dokuz yüz sığır kestirdi. Derisinden doksan dokuz havuz yaptırdı Dokuzuna rakı, doksanına kımız doldurttu ve Kırk gece ve gündüz yediler içtiler. (Secere-i Türk sh.50) ( sh. 76)

Tertiplenen kurultayda ise oğlu ‘’ Babasının kıldığını amel kılıp dokuz yüz sığır ve dokuz bin koyun kestirdi ve dokuz deri havuza rakı doldurttu ve doksan deri havuza kımız doldurttu. Kırk gece ve gündüz yediler, içtiler (Secere-i Türk sh.43-44)( sh. 81)

MEZAR TAŞI:
Bu adet eski Türk ve Orta Asya – Mezepotamya kültürlerinden kalmadır. Arap İslam ülkelerinde mezar taşlarına rastlanmaz. ( sh.8l)

TAŞLARA SAYGI: Anadoluda Dede Korkut’un, Hacı Bektaşi Veli’nin Bozatlı Hızır’ın Hz.Ali’nin atı Düldül’ün, kılıcı Zülfikarının değmediği taş, kaya yok gibidir. (sh.84)

MEVLÜT OKUTULMASI:
Mevlüt okutmak Kur’an-ı müzik ile okumaktır. Süleyman Çelebi’nin eserleri yani Kur-an ayetleri Hz. Muhammed ve Hz. Ali’nin hayatının müzik ile Allah’a zikir edilmesidir. Bu, Sünni İslam anlayışına göre günahtır. Diyanet İşleri Başkanlığı Süleyman Çelebi’nin mevlidinin camilerde okutulmasını yasaklamakta ana önüne geçememektedir. (sh.86)

KÜMBETLER :Gökyüzünün mimariye kubbe olarak yansımasıdır.—Anadolu’ nun muhtelif yerlerinde kümbet kubbelerinin dış yüzünün ya da iç yüzünün mavi renge boyanması İslam öncesi Gökk Tanrı inancının mimariye yansıması olsa gerek – ( sh.86)

EŞİĞİN KUTSALLIĞI: Eşiğin kutsal olduğu, kapıdan içeri girerken eşiğe basılmaması ,inancı da eski Türk dini Şamanlıktan kalma bir anlayıştır. (sh. 86) Eşik kapıdır. Kapı ise yeni dünyalara açılmaktadır. Bu nedenle saygın ve kutsaldır.

KIZ İSTEME GELENEĞİ:Anadoluda kız isteme geleneği Arap ülkelerindeki ile apayrı bir özelliğe sahiptir. Düğün, nişAN VS. GİBİ… Kurban kesilir, yenilir, içilir, kadın erkek herkes eğlenir (sh.86)

NAZAR :
Anadolunun nazar olgusu çok yaygındır. Nazar olgusu da eski Türk inançlarından gelen bir inanıştır. Bu gün bundan korunmak için muska, mavi nazar boncuğu, çeşitli nazarlarla ilgili önlemler alınır. ( sh.86)

KOÇ KATIMI : Anadoluda – Koç Katımı—diye bir tören düzenlenir. Damızlık yetiştirilen koçların sürülerin içine bırakılmasıdır. Bunu göçebe Yörükler devam ettirmektedirler.(sh.86)
WeBCaNaVaRi Botu

Bu Site Mükemmel :)

*****

Çevrimİçi Çevrimİçi

Mesajlar: 222 194


View Profile
Re: Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini
« Posted on: Mart 29, 2024, 02:12:12 ÖS »

 
      Üye Olunuz.!
Merhaba Ziyaretçi. Öncelikle Sitemize Hoş Geldiniz. Ben WeBCaNaVaRi Botu Olarak, Siteden Daha Fazla Yararlanmanız İçin Üye Olmanızı ŞİDDETLE Öneririm. Unutmayın ki; Üyelik Ücretsizdir. :)

Giriş Yap.  Kayıt Ol.
Anahtar Kelimeler: Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini e-book, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini programı, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini oyunları, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini e-kitap, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini download, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini hikayeleri, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini resimleri, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini haberleri, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini yükle, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini videosu, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini şarkı sözleri, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini msn, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini hileleri, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini scripti, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini filmi, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini ödevleri, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini yemek tarifleri, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini driverları, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini smf, Türklerin Müslümanlıktan Önceki Dini gsm
Yanıtla #1
« : Kasım 01, 2008, 01:36:38 ÖS »

YalnızHayat53
*
Üye No : 7715
Nerden : Antalya
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 2955
Mesaj Sayısı : 6 343
Karizma = 7085


bir çoğunu biliyordum ama bilmediklerimde vardı bizi aydınlattığın için Sağol. emine

Hayatta üç prensibim vardır her ne olursa olsun adaletten vazgeçmemek her ne olursa olsun acıda olsa dürüst olmak ve  her zaman kişilik sahibi olmak
Sayfa 1
Yukarı Çık :)
Gitmek istediğiniz yer:  


Benzer Konular
Konu Başlığı Başlatan Yanıtlar Görüntü Son Mesaj
Milattan Önceki Şiirler
Şiir Köşesi
Liza 0 792 Son Mesaj Haziran 21, 2012, 06:07:50 ÖS
Gönderen : Liza
Balıkesirspor 39 Yıl Önceki Gibi Gol Fakiri
Anadolu Takımları
imge34 0 623 Son Mesaj Aralık 03, 2014, 11:46:13 ÖÖ
Gönderen : imge34
13 Yıl Önceki Cinayet Dna Testiyle Aydınlandı
Güncel Haberler
Bendis 0 565 Son Mesaj Ocak 16, 2015, 11:10:25 ÖÖ
Gönderen : Bendis
85 Yıl Önceki Inanılmaz Kareler!
Fotoğrafçılık
-Trinity- 1 1105 Son Mesaj Ocak 02, 2016, 12:34:12 ÖÖ
Gönderen : S.e.s
10 Yıl Önceki En Hit 20 Şarkı!
Serbest Kürsü.
-Trinity- 3 1372 Son Mesaj Ocak 20, 2016, 06:37:46 ÖS
Gönderen : -Trinity-


Theme: WeBCaNaVaRi 2011 Copyright 2011 Simple Machines SiteMap | Arsiv | Wap | imode | Konular