|
« : Eylül 24, 2008, 07:48:46 ÖS »
|
|
Asortik Hatun
|
Üye No : 3762
Nerden : İzmir
Cinsiyet : Konu Sayısı : 13388
Mesaj Sayısı : 22 841
Karizma = 58066
|
|
|
|
Orta Çağ felsefesi tarihsel dönem itibariyle ilkçağ felsefesinin bitiminden modern düşüncenin başlangıcına kadar olan dönemi kapsar. İ.S. 2. yüzyıldan 15. yüzyıl sonlarına; 16. yüzyıl başlarına, Rönesans'a kadar olan dönem olarak ele alınır. Bu dönemin felsefe tarihi açısından kendine özgü özellikleri vardır. Bir çok felsefe tarihi kitabında ortaçağda felsefe yok sayılır ya da ortaçağın karanlık bir çağ olduğu değerlendirmesine bağlı olarak felsefenin de karanlığa gömüldüğü öne sürülür. Bunun yanı sıra ortaçağda felsefenin varlığını kabul eden ve bu felsefenin özgül niteliklerini açıklayan felsefe tarihi çalışmaları da söz konusudur.
Orta Çağ Felsefesinin Genel Özellikleri
Ortaçağ felsefesi, klasik batı felsefesi tarihi ekseninde bakılacak olunursa antik çağ felsefesinin sonlarında belirginleşmeye başlayan din yönelimli ya da dinsel içerikli felsefe tarzının gelişmesi olarak gerçekleşir. Bu noktada belirgin bir özellik olarak felsefenin dinsel tartışmaların bir aracı durumuna gelmiş olduğu, genel batı felsefesi tarihçilerinin ortak saptamasıdır.
Burada söz konusu olan din Hıristiyanlıktır. Ortaçağ boyunca dinsel öğretileri temellendirmek ya da dini dünya görüşüne kategorik bir temel sağlamak, felsefe yapma tarzının genel bir görünümü olmuştur. Hıristiyan dininin kendisine felsefe aracılığıyla bir açıklayıcılık sağlamaya, geçerliliğini temellendirmeye yöneldiğini görmekteyiz. Bu dönem boyunca inanç-bilgi-akıl-tanrı ekseninde yürütülen tartışmaları görmekteyiz. Din ile felsefe ilişkisi bu dönem boyunca çatışmalı durumlarda gösterir; bazı din bilgeleri felsefenin dinden, Hıristiyanlıktan uzak tutulması gerektiğini söyler ve buna çaba gösterir, buna karşılık başka bazıları inancın ve dinin temellendirilmesinde felsefenin gerek olduğunu söyler.
Batı Roma İmparatorluğu'nun çöküşü, meydana getirdiği kaotik ortamda kültürel ve düşünsel gelişmelerde bir bir kesintiye yol açmıştır. Antik çağda oluşan ve süregelen düşünsel gelişmelerden belirgin bir uzaklaşma ve bu gelişmelerin reddedilişi görülür. Din-felsefe ilişkisi bu ortamda girift bir görünüm sunar; bir yanda felsefe din içerisinde kaybolmuş gibi görünürken, bu kayboluş aynı zamanda felsefenin din içinde saklanmasını ve korunmasını getirir.
Dinsel düşünce kendisini temellendirmek için felsefeyi muhafaza ederken, bilgi sevgisi olarak anlaşılan haliyle olmasa ve dini amaçlara hizmet için kullanılsa bile belirli bir ölçüde antik çağda şekillenen felsefi düşüncenin korunmasını sağlamıştır. Felsefe bu dönemde açıkça görünür olmasa bile içkin özelliklerini tamamen yitirmemiştir. Bu bağlamda ortaçağ felsefesi, kilise öğretileriyle varlığını sürdürmüş; fakat Rönesas'tan itibaren bilimsel ya da eleştirel düşünceye yönelmeye başlamıştır. Bu söz konusu nitelikteki orta çağ felsefesini Macit Gökberk "Hıristiyanlaştırılmış Antik Felsefe" olarak değerlendirmektedir. Belirtilmesi gereken başka bir nokta ise bu felsefenin öteki dönemlerde görülen felsefe yapma tarzından farklı olarak statik nitelikte oluşudur.
Orta çağ felsefesinde Arap felsefesinin ya da İslam felsefesinin etkisini de belirtmek gerekir. İslam felsefesi batı düşüncesinde bu tür gelişmeler olurken, antik çağ felsefesi ile irtibatlı olmuş, kaynakları çevirmiş, İslam'a özgü iç tartışmalarda bu kavramsal ve yöntemsel araçları kullanmıştır. 1200'lü yıllardan itibaren bu alandaki kaynaklar batı'ya yönelim gösterir ki felsefe tarihçilerinin çoğu, batıdaki din-felsefe ayrımlaşmasının hızlanmasında bu etkinin belirgin bir yeri olduğunu söylerler. İslam filozofları da benzer şekilde inancı antik çağ felsefesinden alınan kavramlarla temellendirmeye, akıl ve mantık yoluyla açıklık sağlamaya yönelirler.
Bu yönelimle kutsal metinleri yorumlama, tefsir ve mantık ya da dil analizlerinin ortaya konulduğu görülür. Bu yaklaşım orta çağ felsefesinin genel karakteristiğidir bir anlamda. Yorumsamacılığın kökleri ortaçağ felsefesine uzanır. Diğer ortaçağ filozofları gibi onlarda tanrıdan hareket ederek, varlığa ve var oluşa, insan varlığına ve düşüncesine açıklık getirmeye çalışırlar. Bunlarla birlikte antik çağ düşüncesinin taşınması ve geliştirilmesi bakımından Farabi, İbn-i Rüşt, İbn-i Sina, İbn-i Arabi gibi filozofların Batı felsefesi üzerinde etkisi birçok bakımdan belirleyici olmuştur.
Döneme Damgasını Vuran Önemli Düşünce Adamları:
Gnostikler Augustinus Anselmus Albertus Magnus Aquinalu Ockhamlı William (Xenon)
|
|
« Son Düzenleme: Mart 01, 2009, 09:17:33 ÖS Gönderen : DeLy »
|
|
WeBCaNaVaRi'na Üye Olmadan Link'leri ve Kod'ları Göremezsiniz. Link'leri Görebilmek İçin. Üye Ol. veya Giriş Yap.
Üyelerimizden Destek Bekliyoruz.
|
|
|
WeBCaNaVaRi Botu
|
Merhaba Ziyaretçi. Öncelikle Sitemize Hoş Geldiniz. Ben WeBCaNaVaRi Botu Olarak, Siteden Daha Fazla Yararlanmanız İçin Üye Olmanızı ŞİDDETLE Öneririm. Unutmayın ki; Üyelik Ücretsizdir. :)
Anahtar Kelimeler: Ortaçağ Felsefesi e-book, Ortaçağ Felsefesi programı, Ortaçağ Felsefesi oyunları, Ortaçağ Felsefesi e-kitap, Ortaçağ Felsefesi download, Ortaçağ Felsefesi hikayeleri, Ortaçağ Felsefesi resimleri, Ortaçağ Felsefesi haberleri, Ortaçağ Felsefesi yükle, Ortaçağ Felsefesi videosu, Ortaçağ Felsefesi şarkı sözleri, Ortaçağ Felsefesi msn, Ortaçağ Felsefesi hileleri, Ortaçağ Felsefesi scripti, Ortaçağ Felsefesi filmi, Ortaçağ Felsefesi ödevleri, Ortaçağ Felsefesi yemek tarifleri, Ortaçağ Felsefesi driverları, Ortaçağ Felsefesi smf, Ortaçağ Felsefesi gsm
|
|
|
Yanıtla #1
|
« : Nisan 17, 2009, 10:28:52 ÖS »
|
|
BemaGül
|
Üye No : 15237
Yaş : 41
Nerden : Antalya
Cinsiyet : Konu Sayısı : 341
Mesaj Sayısı : 4 959
Karizma = 10
|
tarihsel kesitin ilk anlam kazanacagı dönem teşekkürler bitanesi yaa bilmeyenler için tam bir kültür ocagı diyorum tebrik ediyorum seni kızz sana rep vermekten artık makina torpil yok diyo walla
|
|
|
|
Yanıtla #2
|
« : Temmuz 09, 2009, 02:08:08 ÖÖ »
|
|
dreamily
|
Üye No : 6603
Nerden : İstanbul
Cinsiyet : Konu Sayısı : 773
Mesaj Sayısı : 11 794
Karizma = 11817
|
güzel bilgiler teşekkürler
|
|
|
|
Yanıtla #3
|
« : Ağustos 16, 2010, 01:29:42 ÖS »
|
|
Anqel*
|
Üye No : 21465
Nerden : Yurt Dışı
Cinsiyet : Konu Sayısı : 5208
Mesaj Sayısı : 17 796
Karizma = 50130
|
Teşekkürler..
|
WebCanavari
|
|
|
Yanıtla #4
|
« : Eylül 03, 2010, 02:42:17 ÖS »
|
|
Hephaestus
|
Üye No : 26057
Yaş : 31
Nerden : Tekirdağ
Cinsiyet : Konu Sayısı : 4834
Mesaj Sayısı : 13 567
Karizma = 60064
|
Paylaşım İçin Teşekkürler
|
|
|
|
Yanıtla #5
|
« : Temmuz 17, 2012, 03:52:59 ÖS »
|
|
Liza
|
Üye No : 5348
Nerden : Konya
Cinsiyet : Konu Sayısı : 3604
Mesaj Sayısı : 9 617
Karizma = 20178
|
Konu için teşekkürler.
|
Velhasıl-ı Kelam; Namaz . Dua . Gayret . Sabır . Nasip .
|
|
|
|