0 Üye ve 1 Ziyaretçi Konuyu İncelemekte. Aşağı İn :)
Sayfa 1
Konu: Gudea  (Okunma Sayısı: 1286 Kere Okundu.)
« : Ocak 26, 2010, 01:36:52 ÖS »
Avatar Yok

.By.pisLick.*
*
Üye No : 28021
Nerden : Tekirdağ
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 1669
Mesaj Sayısı : 4 572
Karizma = 23665


Modern Bati uygarliginin temsilcilerinden ABD ve Ingiltere yonetimlerinin bugun altust ettiklerikana bogduklari bu topraklardayazili kanitlari bakimindan tanidigimiz en koklu uygarliklar yer aliyordu.Bu topluluklarin gerçekelle tutulur topluluklar oldugunu binlerce kez vurgulasak yine az.Cunkubizlere simdiki 'semavi' dini inançlari oldugu kadarbugun ulasilmis olan seviyenin butun erken temellerinin de oralarda atildigini biliyoruz.'Sumer' adi verilen ve fakat gerçek kalintilarda 'Sammara''Sinnar''Cennat' olarak yer eden bu topluluklarin erken atalari atesgunesgok kult toplumlari idi.Giderekeski toplumun ayristirarak birlik saglama kuralina uygun olarakonceden var olan ayriliklara da baglibir dizi parçalara ayrilmislardir.



Butun insanligin miraslarini devraldigi bu topluluklari bulutlar arasi gok'lerde degilve fakatbu topraklar uzerinde yasamissavasmiskukltur yaratmis 'gokun ogullari''tanrisal ogullar''atesin ogullari''samasin ogullari'... gibi kavramlar ardinda aramamiz gereklidir.



Gudea heykelleri.. Yaklasik -2150 ile 2120 tarihleri arasinda...

Lagas kirali/ensi'si.Buluntularin 'mogol' tip yapisinin ortaya çikisi uzerine saglam bir yorum gelistirilememistir.Daha onceki yayinlarimizdaSuriye'de 'mogol' irk yapisina uygun iskeletler bulundugu uzerine de bilgi vermistik."Sumerce" denilen dilin Turkçe ile olan dil ailesi yakinligi tezlerini belki bu nokta ile birlikte ele almak daha yerinde olacak..

Gudea Mühürü ve Kutsal Evlilik Töreni


Gu-de-a silindir mühuründe yer alan ilahi çözümlendiğinden bu yana eski toplumda bir kutsal evlilik töreninin anlatımı bakımından Sümer yazıtları arasında önemli bir yer tutmuştur. Bu ilahide anlatilan ayin biçimi kiliselerin gunumuzdeki ayin biçimlerini çagristirmaktadir.Ilahide kullanilan geliskin diledebi seviyede ulasilan asmaya da isaret ediyor.Içerik bakimdan isebu ilahiSümerlerin giderek toplumdaki “bolluk ve bereket”in kaynagi olarak onunla esitledikleri “kutsal evlilik” ittifakinin daha onceki donemlere dayanan ozelliklerinin anlasilmasina hizmet etmektedir.

Silindir mühür ilahisindeki kutsal evlilik töreninin bir yanında Gudea'nın hüküm sürdüğü Lagaş yerleşiminin ulu tanrısı Nin-girsuöte yanında ise eşi ve kiz kardesi olmasi gereken Vava Ba-ba veya Wawa okunuslu tanrıça bulunuyordu.Elliler evi anlamina gelen E-ninnu tapinaginda tanri Ningursu’nun temsilcisi olarak kabul edilen Ur-Nammu ile (ayni zamanda GudeaKuda?Huda? dir) Tanrıça Baba’nin baş rahibesi arasinda ‘kutsal çiftlesme’ töreni gerçekleştirildigini de biliyoruz.




Uzmanlarımızın pa-te-si en-si isaggu veya isag olarak da okudukları Lagaş yöneticisi Gudea döneminde MÖ.2400’lü yıllarda yönetim erki daha çok tapınak elinde toplanmış gibi görünmektedir.Sumer-Babil tarihindeolgu olarakdini yonetim erkinin agirlik kazandigi donemlertoplum birimler arasi catismalarin azaldigirefahin daha cok arttigi baris donemleri olmus gibi gorunuyor.Bulunan büstlerinden birinin üzerinde yer alan bir tapınak planı Gudea tarafındanboyle bir baris ortaminda inşa ettirilen ve kutsal evlilik törenlerinin de burada gerçekleşmiş oldugu Ningirsu tapınağıni anlatıyor olmalıydı. Bu tur tapinaklarittifak halindeki topluluklarin ittifaklarinin teyidi ve daha kalici olmasi için caba sarfettikleri anlamina geliyor.




Ilahiye goreLagaş’taki kutsal evlilik töreni sabah güneş ışıklarının parlamasıyla başlıyor; 'sahip' kıraltanrı Ningirsukendi Tapınağına geliyordu.Kutsal evliligin gerceklestigi bu torenherhalde belirgin saptanmis tarihlerde yapiliyordu.Modern dunyayailk ve son yaz senlikleri biçimiyle aktarilan torenlerkutsal evlilik torenlerinin bir uzantisi gibi gorunuyor.Karnavallartotem kultununcinsel iliski ve yiyecek paylasim ozelliklerinin bir karisimini daha dogrusu eski toplumda oldugu gibi butun bunlarin yanyana gelmesinden olusan kutsal evlilik ittifak toplamini verirler.




Bolluk ve bereket ile ‘kutsal ciftlesme’ arasinda nasil bir iliski olabilecegi cok fazla ele alinmamistir.Bu iliski iki veya daha fazla toplum birimin evlilik akrabaligi kurma yoluyla sagladiklari baris ortaminin dogrudan ve dogal bir sonucu idi.

Bay Raymond Jestin (Archiv Orientalni)Gudea muhur ilahisi uzerine yaptigi calismadakutsal evlilik toreninin kimi yanlarini aciklamistir.Bu ilahinin bir bolumu soyleydi:




ur-sag Nin-gir-su e-a mi-ni-tur-tur
Kahraman(Tanrı)Ningirsu E-a tapınağa girecek

e-a lugal-bi im-ma-gin
giriyor tapınağına onun Kıralı

gu-ri-in am-se igi-il-il-dam
Gözler yabani boğalara doğru çevriliyor

Ur-sag e-a-na tur-tur-da-ni
Kahraman girdiğinde kapısından Tapınağına

ud …se ka-ga-gar-am
Gittikçe artan bir 'gök gürültüsü'ne doğru….

d.Nin -gir -su e –na mu -gin -gin
Tanrı Ningirsu Tapınağına girince

es-a-zu ezen gal-la – am
Abzu mekanı bayrama başladi

lugal [….]-ta nam-ta-gin
Kıral … geldiginde

d.Utu ki-Lagaş.ki-e e-am
Lagaş'ın üstüne Güneş doğduğunda

d.Ba-ba a-gig-ni-se gin-a-ni
(Tanrıça) Baba ona hazırlanmış yerine gitti

Mi zid e-a ni-se su ga-ga-dam
Evine sahip çıkan sadık bir kadın gibi

a -nad-da-ka-na tur-ra-n i
Yatacağı yere gidip yerleşti

İdigna a-u-ba ga-gar-a rn
Yükselmiş sularıyla akan Dicle nasıl

da-da .. -na-ka ku-a-n i
Doldurursa tüm yatağını

nin dudu-an-kul -gagis

-S A R nisig –ga dug il -la –am
Gök'ün kutsal kadınıgüzel bir bahçenin bir testi şırasi gibi

Utu e-am nam- [t] ar-ra-am

Ba- a da -gig-na tur-ra-am
Kader belirleyen

Doğmakta olan güneş gibi

Tanrıça Baba ayrılmış köşesine gitti

ki Lagas.ki ge-gal-la-am.
Lagaş bolluğaberekete boğuldu





Kutsal evlilik törenininburada rahipler tarafından taşınan tanrı ile tanrıça heykel idolleriyle gerçekleştiği ve her hareketin dikkatli ayrıntılarla bezeli yanı bu tören anlatımında belirgin bir şekilde görünmektedir.Zamanin ‘gece’ veya ‘sabahin ilk isiklarina’ bagli ele alinmasieski toplumun bayramlari için onemli bir ayirac oldugu goruluyor.Tanri Musa doneminde yeniden duzenlenen ve ilk ogul kurbanina son vermeyi amaclayan sunu bayraminin mutlaka ‘gece’ yapilmasi gerektigini uzun uzadiya aciklamisti.”Gecenin hayrisabahin serri” turunden ikilemlerin kaynaklaridemek ki’akla uygun aciklamalar’da degileski toplumun bu tur zitliklarla

ayristirilmis duzeninde aranmalidir.



Bay R. Jestinbu torendetanrı Ningirsu'nun tapınağa girişinin gerceklesmesininfarklı zaman çekimleri kullanılarak anlatildiginidoğru olarak tespit etmekteydi. Ningirsu belki detapınağa üç kez getirilip geri çıkarılmakta veya üç ayrı Ningirsu heykeli belirli aralıklarla Tapınağa giriyordu.Bu tekrarlarineski toplumda her zaman karşılaştığımız dogal toplum birimin dogal uç kuşagini ifade eden üç rakamı temelinde olmasi’baba-ogul-kutsal ruh’ turu ’ucleme’lerin kaynaklarinin derinligini gosteriyor.

Tapınağın açık kapısından giren-getirilen Ningirsu (heykeliidolu) ilerlerkenbütün gözlergiris kapısina göre tam karşıda ortalarda bulundugu anlasilan ‘yabani boğalara’ doğru dönmekteydi.Ayın hilal şeklinin göründüğü ilk gun kişinin önce hilale ve sonra en cok sevdiği kimseye bakması gerektigi biçimindeki inancın yasiyor olduğu hesaba katılırsaburada da tapınakta bulunanlarınönce Ningirsu’yasonra da donup Tapınak salonuna sıralanmış 'yabani boğalara' göz çeviriyor oldukları yorumu yanlış olmayacaktır. 'Kutsal yabani boğa' kavrami tanrıları kast eden bir betimlemeydi.




Tapınaktaki 'yabani boğa'larınşimdiki tapınak (veya cami) mimari düzeninde olduğu gibi giriş kapısının tam karşısına sıralanmış tanrı idolleri olmus olmali.




İdollerin tapınağa üç kez girişi aktarıldıktan sonra artık bu işlem son bulmakta;'kahraman tapınağına girdi' denilmektedir.

Yukardaki metindeki 5.satır bay Jestin tarafından 'en belirsiz' noktalardan biri olarak nitelendiriliyor.Burada kullanılan 'fırtına' (' la tempéte') kelimesi doğa fırtınası değilbir gürültüuğultuaniden başlayan müzikli bağırışmaay tutulması esnasında yüzlerce kişinin aynı anda tenekelere vurmasından çıkan ses toplamı türünden bir 'kıyamet koparma' katılımcı topluluk eylemi olmalıdır.Kavrambu anlamdaki 'bir kıyametbir fırtınabir gök gürültüsü'nü anlatmak için kullanilmisa benziyor.




Böylece sabahın ilk ışıklarıyla birlikte tören için tapınağa giriş artık gerçekleşmiş; tanrı ile tanrıça evlilik töreni için hazırlanmış kutsal bölüme yerleştirilmiş ve Abzu'nun ikametgahında 'bayram' başlamıştı!




nad-bi ki-nad-a gub-ba -b i
Onun yatağı yatılacak köşeye yerleştirildi

tur ki -nad –ba dug -gar -ra-am
Yatacakları 'ahır'daki yatak yumuşacıkdı

bar kug u za –gin ba-ra -ga -ba
parlak otların serildiği kutsal yerde

ama Ba -ba en Nin -gir –su-da
Va-va(Baba) Anne(ana) ile sahip Ningirsu

ki -nad mu -da -ab -dug -gi
Yumuşak yataklarında birleştiler.






Burada 'yataklarında birleştiler' sözleri 'yataklarında tatlıca seviştiler' biçiminde yazılıdır ve cinsel bir tümleşmenin gerçeklestiginden kuşku yoktur.

'Ahır' sözcüğübaşka Sümer tabletlerinde de 'ev' karşılığı olarak kullanılmaktadır. Tanrıların ‘kutsal inekkutsal boğa’ olarak nitelendiği hesaba katılırsabu kelimeönceki dönemlerin soyut anlamlı sözcüklerinden biri olmali.




Ilahidehilal halindeki ay ile boynuz arasında da bir gecisme saglanarak'göğün güçlü boğası' kutsal inek tanrıça 'tanrı Nanna'nın ineği''ahırlarında yatmaya çekiliyorlardı' gibi ifadeler kullanılmaktadır.Sumer-Babil geleneginde Tanri adi ile Tanrica ‘ad’larinin birbirine yakin olmasiEnlil-NinlilUtu-Nintu gibitanri-tanrica ayrisma ve gecismesini anlamaya da hizmet ediyor.



Ilahide önemli bir nokta da 'parlak otlar' sözleriydi.Bay Jestin bunu 'l'herbe brillante' olarak tanımlar ve ‘parlak ot’ karşılığı olarak tercüme eder.’Boğaahırinek’ gibi kavramların kullanıldığı bir yazıda'otlar' yorumu pek anlamsız değilse debu sozcugun tercumesinin surmekte olan bir yanilgiyi düzeltmek için fırsat olarak kullanılması daha dogru olurdu.Fakat bay Jestin de”l'herbe brillante” olarak karsilanan kelimenin anlam cozumunun bir baska sekilde de olabilecegini pek dusunmus gorunmuyor.




Günümüzdebir çok dildeyeşil'in renk ve madde halleri tam ayrışmış olarak kullanilmiyor.Yanlızca Türkçede değilFıransız konuşma dilinde de 'yeşil''yeşillik' kavrami ağaç ve otları anlattığı kadar maddenin renk halini betimlemek için de kullanılmaktadir.İslamın kutsal rengi olan yeşil renkSümer tanrılarının 'yaratılış' düzeninde ve Eski Ahit'in Yaratılış anlatımındabir renk ayırım unsuru olarak kullanilmisa benzemektedir.Sümer erken anlatımları 'yaratmak'tan değilad vermektenad koymaktan ad vererek birbirinden ayırmaktankisaca düzenlemekten bahsediyordu. Beyazsiyahkirmizimavi veya yesil renklertoplum birimlerin birbirinden ayristirilmasinda kullanmis gibidir.Bu renklerin gunumuzde suren kutsiyetinin birden fazla nedeni olmali.




O haldeilahideki”bar kug u za –gin ba-ra -ga -ba /parlak otların serildiği kutsal yerde” biçiminde anlasilan sözlerin“yeşil örtüler serili kutsal yerde”şeklinde anlaşılması daha uygun olabilir ve boylece gunumuze islamiyet uzerinden ulasan kutsal yesil renkle ilgili baglantisini kuruma olasiligi dogar. ‘Yesil’in kutsiyetini‘akla yakin’ nedenlerle çol olgusu ile aciklamakayni çol’de kara Kabe’ninkara giysilerin neden kutsal olduguna pek yanit bulamaz.Lagas yerlesimisonraki Islamiyete bir cok yonden miras devretmis gibi gorunmektedir.Musevilik ve Hiristiyanlik gibiIslam daMuhammed’in kutsal sozlerinden ibaret degildir ve Sumer-Akkad geleneginin bir kolunun yeniden diriltilmesine benziyor.




Bay Jestindaha sonraKutsal evlilik töreninin yiyeceklerle ilgili ayrıntılarını vermektedir:

“Saf (temizkutsalhelal) yiyeceklerden bolca

Kutsal Tapınakta dağıttı bir 'hizmetçi'

Kutsadı Rahip 'ne-sag' ı ve orada yaktı

Büyük sunakta kutsal kupa (vazo?sürahi?)…

Yerine yerleştirildi

….su

…kenarına…yerleştirildi

Dicle ve Fırat'ın (İdigna d.Buranun) taşıdığı bereket gibi. “

Dilbilgisi kurallarının titiz ve gelişkin uygulanışı bakımından Gudea Silindir mühür yazısı Sümer dil ve kültürünün önemli örneklerinden birisi olarak kabul edilmektedir.

Silindir mühür bir çeşit baskı makinesiydi.Silindir biçimli tas veya kil üzerine hazırlanmış kalıp mühür ham kilin üzerinde yuvarlanarak net bir baskı elde ediliyordu.Bir ana kayıt silindir mühür ile yüzlerce kil tableti mühürlemek veya örnek çıkarmak mümkün oluyordu.

Uzmanlarımızın çözümleme ve okumalarına göreBabillilerin İştar dedikleri İnannaEridu' da Dam-gal-nunna Lagaş’ta Baba -Wawa veya Gest-inanna olarak da okunmaktaydi.Okuyucuher zaman içinfarklı toplum birimlerinşimdi olduğu gibi geçmişte deyazımı veya çizimi aynı olan şekilleri farklı bir sesle vermis olabileceğini;sagdan sola ve tersi yazim biçimlerini de hesaba katmalıdır. Bunlarsonraki isim çeşitlenmesinin kaynaklarindan birisidir.

NinhursagMahNinlilNinmahInannaIstar NintuNinturArrurruAnat

Shapes( bu ‘asna fisna’ deyimine yakin bir okumaya sahip olabilir) Asherat Astarte Asharot DemeterCybeleKybeleSemele KoreAttisBaba Wawa Lilith Militta Leto Atena Artemis Venus AfroditHeratHepatAdonis gibifarkli okumalara sahip olan

‘ask ve savas’ tanricalarinin aralarindaki farklardan coksimdilikbirlestirici noktalari uzerinde durmak daha onemli gorunuyor.




Bir yoneticinin tanrilasmasi doneminin henuz kapanmadigi caglardabir tanri olarak da degerlendirilmis olmasi gereken Gudea Anşan şehrinin cezalandırması seferi dışında askeri savaşlarla uğraşmamışbarışçıl bir 'ticaret' örgütlemişti.

Tanrı Ningirsu Gudea'ya rüyasında bir tapınak yaptırmasını emretmiş ve öteki tanrılarındolayisiyla MakanMeluhhaElam ve Suz’lulerin de yardım etmesi yani ittifak kurmus çevre toplulukların da ortak çabası ile bu tapınak bir ittifak sembolü olarak inşa edilmişti.

Ningirsu tarafindan bir ruya yoluyla Gudea’ya iletilen ruya’yi Tanriça Nanse yorumlayarakGudea’ya soyle demisti:

“Es-e-ninnu-na-du-ba za-ra ma-ra-an-dug”

“O (Ningirsu) seninle

Eninnu (tapinaginin) insasiyla ilgili konusuyordu”(Corrections au cylindire A de Gudea.M.Lambertt et R.TournayArchiv Orientalni Novembre 1950p.305)

Ruyasinda tanri tarafindan dikte ettirilen bir tapinak sema motifinin Nuh tufan anlatiminda ‘gemi’ olarak yorumlanan ‘eni boyuna esit’’uç katli’ bir tapinak semasina uygun oldugu uzerinde daha once durmustuk.

Tanrıların kutsal kişilere emirlerini rüya yoluyla göndermesi eski toplumda cok bilinen bir motiftir.Eski Ahit’in peygamberleriTanri ile genellikle boyle iletisim kuruyorlardi.Tufan olacağı ve buna hazırlık olarak bir 'gemi' yapması gerektiği de E-a Enki tarafından Sümer Nuh'u Siuzuddu'ya yine böyle vahyedilmişti.Babil Tufan anlatiminin Nuh için aktardigi bu olaybelki de tarihte çok bilinen bu Ningirsu tapinaginin insa sureci ile ilgili veya benzer bir motifin kullanilmasindan ibarettir.

Gudea'nın Girsu'da yapımını sağladığı görkemli Ningirsu tapınağı için söylenen ilahi şöyleydi:

“Ningursu tapınağını Gudea

Gök'de güneş gibi parlattı.

Hayranca bakılan mermer dağı gibi

Yücelti onu Lapis Lazuli dağı gibi

Yapmak için Ningursu tapınağını

Geldi Elam’dan elam'lı

Süz’den süz'lüler geldi.

Dağdan tomruk taşıdı

Makan'lı Meluhha'lı

Yapmak için Ningursu tapınağını

Gudea onların hepsini

Şehri Girsu’da toparladı.”

Batili uzmanlarimizin onemli bir bolumunun Meluhha’yi Etiyopya’da arama egiliminde oldugundan bahsetmistik.Bay Kramer Etiyopya sandigi Meluhha’nin Ningirsu tapinak yapim ortakligina katilimini anlatan bu ilahiyekonuyu tartistigi bolumlerde yer vermemistir.Bu tur tapinaklarin ortak bir caba ile kurulmasio donemdehem cografi bir yakinlik gerektiriyordu ve hem dedogrudan dogruya katilimcilar arasindaki bir ittifak simgesi idi.Eski AhitTanrininBabil kulesinin yapimi sirasindaeger aralarinda anlasirlarsacok daha yukseklere ulasabileceklerinden cekinerekinsanlarin dillerini ayristirdigini vb. yazar.Bubelki tersinden bir gercegin ifadesiTanri Kapisi Babil’indilleri farkli olan topluluklarin katkisi ile insa edilmis oldugunun bir anlatimidir.

Lagas’ta insa edilen bu tapinagin ‘lapis lazuli’ gibiyani mavi renkli oldugu dusunulebilir.Buradatapinak ile dag arasinda da bir gecisme oldugunu goruyoruz.Bay Kramer’de ‘kozmik dag’ diye tanimlananSumer atalari bakimindan son derece gercek bir tapinak tanimindan baska bir sey degildir aslinda.Nuh’un gemisinikozmik degil degercek CudiNitsirAgri vb. daglarinda aramaktan bikmayan uzmanlarimizTufan’in Tapinak ‘dag’inda gerceklestigini farketmemislerdir.Ustelik Tufan’in once ‘butun kult merkezlerini kapsayarak’ basladigi cumlesiSumer-Babil aktarimlarinda yer almis olmasina karsin...Tufan denilen ve fakat ‘sellersularbogulmalar’ biçimli olmayan Tufan Surruppak basta olmak uzere tapinak ‘dag’larinda Enki’nin tapinaginda gerceklestirilen içerisinde insan kurbani yamyamlik da bulunan toplu bir torendi.Tanrilar bu Tufan olurken ‘kopekler gibi ciftlesiyorlardi’.’Kopek’ deyiminin Eski Ahit’te kutsal erkek fahiseler için kullanilmis olmasi eger bir kaynaga dayaniyor iseTufan eski toplum rituellerinin cogunda olan karsilikli cinsel iliski ile tamamlanan genis kapsamli bir torendi.Bu Tufan ile Nuh soyu kurtulmamistersine onlar kuban olarak ‘olumsuzlesmis’ Nuh soyu Abraham atalari yani Musevi toplumunun atalarisurgun bir kavim kilinmisti.Yahudiligin dilinden hiç dusmeyen ‘vaad edilmis topraklar’iste bu surgun ile iliskilidir.Bir daha Tufan yapmama karari alan tanrilarNuh soyunun geride kalanlarinibatiyanehirlerin dogdugu alana surmuslerbu topraklari onlara vermislerdi.‘Gunesin dogdugu yer’ diye cevrilen bu topraklaribay Kramer en doguda ararken de yanilmisa benzer.Cunku Dogu yonu demek yerine ’gunes’in dogdugu yer anlamli ifade kullanan Tufan metinlerinin kastettigi bolgeatesGunes kultunun bulundugu bolgeler olabilirdi ve bunlar hem Agri’da ‘Utu’ olarakhem de Cudi bolgesinde Nemrut kultu olarak bulunuyordu.

Gelismesi içinde sayisiz degisik isimle karsimiza cikacak olan kutsal Tanricaninhem ask ve hem de savas tanricasi olarak degerlendirilmesionun bir toplum birimin tanrisi olmasindan ve onun farkli toplum birimleri tarafindanerkek ve disi ozelligiyle aktariliyor olmasindan oturu olmus olmali.

Tarihte tanrılar bazananlatici toplum birimlerimizin farklilasmasina bagli olarak cinsiyet değiştirmiş olarak da karşımıza çıkar.Kazıt bulgularda başka yerlerde kadın güzelliğinin sembolü olarak aktarılan İnanna'nın sakallı erkek motiflerinin de bulunmuş olması bunun kanıtıdır.

Karsilikli iki toplum birimi bakımından aktarılan aynı tarihin anlatıcıları çok önem taşır. Elimizdeki tablet yazitindailahidetarihi bize aktaran toplum birim için kadın olan İnanna'nınöteki

toplum birimi bakimindan bir erkek tanrı olması bu nedenle çelişmez.Ve fakatgiderek egemen olan bir toplum birimbütün sistemi kendi yapısına göre şekillendirmekte gecikmedigi içinsakallı İnannasüreç içindesadece guzeller guzeli kutsal fahise haliyle animsanir. Inanna’ninokyaymizraklarla savas yuruten’cezalandiran’ ilahilerine de sahibiz.

YALAN !  
WeBCaNaVaRi Botu

Bu Site Mükemmel :)

*****

Çevrimİçi Çevrimİçi

Mesajlar: 222 194


View Profile
Re: Gudea
« Posted on: Mart 29, 2024, 05:24:18 ÖS »

 
      Üye Olunuz.!
Merhaba Ziyaretçi. Öncelikle Sitemize Hoş Geldiniz. Ben WeBCaNaVaRi Botu Olarak, Siteden Daha Fazla Yararlanmanız İçin Üye Olmanızı ŞİDDETLE Öneririm. Unutmayın ki; Üyelik Ücretsizdir. :)

Giriş Yap.  Kayıt Ol.
Anahtar Kelimeler: Gudea e-book, Gudea programı, Gudea oyunları, Gudea e-kitap, Gudea download, Gudea hikayeleri, Gudea resimleri, Gudea haberleri, Gudea yükle, Gudea videosu, Gudea şarkı sözleri, Gudea msn, Gudea hileleri, Gudea scripti, Gudea filmi, Gudea ödevleri, Gudea yemek tarifleri, Gudea driverları, Gudea smf, Gudea gsm
Sayfa 1
Yukarı Çık :)
Gitmek istediğiniz yer:  



Theme: WeBCaNaVaRi 2011 Copyright 2011 Simple Machines SiteMap | Arsiv | Wap | imode | Konular