0 Üye ve 1 Ziyaretçi Konuyu İncelemekte. Aşağı İn :)
Sayfa 1
Konu: Sanat Ve Osmanlı  (Okunma Sayısı: 711 Kere Okundu.)
« : Temmuz 09, 2009, 09:36:57 ÖÖ »

YalnızHayat53
*
Üye No : 7715
Nerden : Antalya
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 2955
Mesaj Sayısı : 6 343
Karizma = 7085


Murat YURTSEVER

Osmanlı sanatının kaynağını hep İslam‘dan aldı. Osmanlı sanatı deyince aklıma gelen Osmanlı mimarisi ve o mimarideki insan hizmetine sunulmak için yapılmış camiler , medreseler , hanlar , hamamlar , çeşmeler, Daru’l Kurra lar vs. ‘dir. Osmanlı sanatının oluşması insan faydasına sunulacak eserlerin yapılmasıyla olmuştur. Osmanlıda sanat faydalılığın yanında büyüklüğü ve haşmeti de ifade ediyordu. Örneğin; Mehter, savaşlarda icra ettiği canlı ve dinamik havaları ile askeri coşturmuş ve düşmanlarına korku salmıştır. Türk zaferinin coşkusu ve zaferi olmuştur. Onu dinlemek insanı o dönemlere götürmüş ve o dönemi yansıtmıştır. Mehter günümüzde de gerek anlam gerekse icra yönünden oldukça etkili müzik yapısı ile yurt içinde ve yurt dışında verdiği konserlerle tüm dünyanın ilgisini çekmektedir.
Osmanlı mimarisinde camiyi etkileyen önemli unsurlardan biri de o halkın benimsemiş olduğu inanç sistemi idi. Bu inanç sisteminden kastım mezhep farklılıklarıdır.Bu farklılık Şafi mezhebi ile Hanefi mezhebinin “cuma namazı” kılınması hususundaki görüş ayrılıklarından doğmuştur. Şafi mezhebini benimsemiş devletlerde Cuma namazı tek bir camide kılınıyordu. Bu nedenle camide kılınıyordu. Bu nedenle cami çok geniş olmak zorundaydı. Mesela Pedersen’den öğrendiğimize göre H.375/m. 985 yılında Basra’da 7000 mescide karşılık sadece 3 cami bulunmaktaydı.
Osmanlılar ise Hanefi mezhebinin tek mezhep olmasını istemişler ve onun yayılması için çaba harcamışlardır. Bu sistemden sonra camiler yayılmış ve ebatları eskisi kadar büyük olmamıştır.
Osmanlı mimarisinde resim ve heykeller yasak olduğu için Osmanlı daha çok cami süslemelerinde ustalaşmışlardır. Avrupalıların Arabesk dediği bu tarz Osmanlıda doruk noktasına ulaşmıştır. Bu geometrik şekiller yanında en çok kullanılan “süs bitkileri” dir. Bu bitkiler uslüplaşmış olarak görülür. Doğal şekillerini kaybetmiş bu bitkiler arasında bu yapraklar , çiçekler ve meyveler bulunmaktadır. Bu çiçekler , çiçek demetleri olarak da kullanıldı. Bu çiçek buketleri ve münferit olarak kullanılanları mezar taşlarında , taş süslemelerinde , kitaplarda , levhaların boş yerlerinde , fermanların üst köşelerinde ve tuğraların etrafında , eski evler ve sarayların duvarlarında , tahta pencere ve dolap kapaklarında çok sayıda görülmektedir.
Osmanlı’da yazı süslemede en çok kullanılan Kufi ve Neshi türleridir. Osmanlı’lar bu yazı süslemesini Araplardan farklı olarak süs motifleriyle karıştırmadan başlı başına kullanmışlardır.
Natüralist bitki motiflerinin kullanıldığı bir başka yer şu anda nadir bulunan Osmanlı kilimleridir. Osmanlı sarayında serili olan bu kilimler şu anda müzelerde sergilenmektedir. Bu kilimler de göze çarpan örneklerin bitkisel olması ve kilim zemininde sonsuza uzanmasıdır.
Osmanlı sanatının Osmanlı-Türk minyatürünün büyük ölçüde büyük ölçüde gelişmesi yazmaların birbirinden güzel minyatürlerle süslenmesi , Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u almasıyla başlamıştır.
Osmanlı devri minyatürlerinde başlıca üç konu görülür. Tarih, Edebiyat ve din alanlarına giren eserlerdir.

Osmanlı sanatı, Osmanlı’nın gücünü kaybetmesiyle birlikte gücünü kaybeder.18.yy.da kendini yenilemek istese de bunu başaramaz. Böylece İslam dünyasında kendi yolu yürüyerek bir Türk çığırı açan Osmanlı sanatıyla İslam sanatının son parlak sayfası kapanmış olur.


Çınar dergisi , 1999, sayı 3 , s 15-16



Murat YURTSEVER

Osmanlı sanatının kaynağını hep İslam‘dan aldı. Osmanlı sanatı deyince aklıma gelen Osmanlı mimarisi ve o mimarideki insan hizmetine sunulmak için yapılmış camiler , medreseler , hanlar , hamamlar , çeşmeler, Daru’l Kurra lar vs. ‘dir. Osmanlı sanatının oluşması insan faydasına sunulacak eserlerin yapılmasıyla olmuştur. Osmanlıda sanat faydalılığın yanında büyüklüğü ve haşmeti de ifade ediyordu. Örneğin; Mehter, savaşlarda icra ettiği canlı ve dinamik havaları ile askeri coşturmuş ve düşmanlarına korku salmıştır. Türk zaferinin coşkusu ve zaferi olmuştur. Onu dinlemek insanı o dönemlere götürmüş ve o dönemi yansıtmıştır. Mehter günümüzde de gerek anlam gerekse icra yönünden oldukça etkili müzik yapısı ile yurt içinde ve yurt dışında verdiği konserlerle tüm dünyanın ilgisini çekmektedir.
Osmanlı mimarisinde camiyi etkileyen önemli unsurlardan biri de o halkın benimsemiş olduğu inanç sistemi idi. Bu inanç sisteminden kastım mezhep farklılıklarıdır.Bu farklılık Şafi mezhebi ile Hanefi mezhebinin “cuma namazı” kılınması hususundaki görüş ayrılıklarından doğmuştur. Şafi mezhebini benimsemiş devletlerde Cuma namazı tek bir camide kılınıyordu. Bu nedenle camide kılınıyordu. Bu nedenle cami çok geniş olmak zorundaydı. Mesela Pedersen’den öğrendiğimize göre H.375/m. 985 yılında Basra’da 7000 mescide karşılık sadece 3 cami bulunmaktaydı.
Osmanlılar ise Hanefi mezhebinin tek mezhep olmasını istemişler ve onun yayılması için çaba harcamışlardır. Bu sistemden sonra camiler yayılmış ve ebatları eskisi kadar büyük olmamıştır.
Osmanlı mimarisinde resim ve heykeller yasak olduğu için Osmanlı daha çok cami süslemelerinde ustalaşmışlardır. Avrupalıların Arabesk dediği bu tarz Osmanlıda doruk noktasına ulaşmıştır. Bu geometrik şekiller yanında en çok kullanılan “süs bitkileri” dir. Bu bitkiler uslüplaşmış olarak görülür. Doğal şekillerini kaybetmiş bu bitkiler arasında bu yapraklar , çiçekler ve meyveler bulunmaktadır. Bu çiçekler , çiçek demetleri olarak da kullanıldı. Bu çiçek buketleri ve münferit olarak kullanılanları mezar taşlarında , taş süslemelerinde , kitaplarda , levhaların boş yerlerinde , fermanların üst köşelerinde ve tuğraların etrafında , eski evler ve sarayların duvarlarında , tahta pencere ve dolap kapaklarında çok sayıda görülmektedir.
Osmanlı’da yazı süslemede en çok kullanılan Kufi ve Neshi türleridir. Osmanlı’lar bu yazı süslemesini Araplardan farklı olarak süs motifleriyle karıştırmadan başlı başına kullanmışlardır.
Natüralist bitki motiflerinin kullanıldığı bir başka yer şu anda nadir bulunan Osmanlı kilimleridir. Osmanlı sarayında serili olan bu kilimler şu anda müzelerde sergilenmektedir. Bu kilimler de göze çarpan örneklerin bitkisel olması ve kilim zemininde sonsuza uzanmasıdır.
Osmanlı sanatının Osmanlı-Türk minyatürünün büyük ölçüde büyük ölçüde gelişmesi yazmaların birbirinden güzel minyatürlerle süslenmesi , Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u almasıyla başlamıştır.
Osmanlı devri minyatürlerinde başlıca üç konu görülür. Tarih, Edebiyat ve din alanlarına giren eserlerdir.

Osmanlı sanatı, Osmanlı’nın gücünü kaybetmesiyle birlikte gücünü kaybeder.18.yy.da kendini yenilemek istese de bunu başaramaz. Böylece İslam dünyasında kendi yolu yürüyerek bir Türk çığırı açan Osmanlı sanatıyla İslam sanatının son parlak sayfası kapanmış olur.


Çınar dergisi , 1999, sayı 3 , s 15-16

Hayatta üç prensibim vardır her ne olursa olsun adaletten vazgeçmemek her ne olursa olsun acıda olsa dürüst olmak ve  her zaman kişilik sahibi olmak
WeBCaNaVaRi Botu

Bu Site Mükemmel :)

*****

Çevrimİçi Çevrimİçi

Mesajlar: 222 194


View Profile
Re: Sanat Ve Osmanlı
« Posted on: Mayıs 07, 2024, 06:57:53 ÖÖ »

 
      Üye Olunuz.!
Merhaba Ziyaretçi. Öncelikle Sitemize Hoş Geldiniz. Ben WeBCaNaVaRi Botu Olarak, Siteden Daha Fazla Yararlanmanız İçin Üye Olmanızı ŞİDDETLE Öneririm. Unutmayın ki; Üyelik Ücretsizdir. :)

Giriş Yap.  Kayıt Ol.
Anahtar Kelimeler: Sanat Ve Osmanlı e-book, Sanat Ve Osmanlı programı, Sanat Ve Osmanlı oyunları, Sanat Ve Osmanlı e-kitap, Sanat Ve Osmanlı download, Sanat Ve Osmanlı hikayeleri, Sanat Ve Osmanlı resimleri, Sanat Ve Osmanlı haberleri, Sanat Ve Osmanlı yükle, Sanat Ve Osmanlı videosu, Sanat Ve Osmanlı şarkı sözleri, Sanat Ve Osmanlı msn, Sanat Ve Osmanlı hileleri, Sanat Ve Osmanlı scripti, Sanat Ve Osmanlı filmi, Sanat Ve Osmanlı ödevleri, Sanat Ve Osmanlı yemek tarifleri, Sanat Ve Osmanlı driverları, Sanat Ve Osmanlı smf, Sanat Ve Osmanlı gsm
Yanıtla #1
« : Temmuz 28, 2011, 11:01:06 ÖÖ »

EmpaThy
*
Üye No : 79937
Nerden : İstanbul
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 167
Mesaj Sayısı : 2 272
Karizma = 30


TeşekkürLer, emeğine sağLık.
Sayfa 1
Yukarı Çık :)
Gitmek istediğiniz yer:  



Theme: WeBCaNaVaRi 2011 Copyright 2011 Simple Machines SiteMap | Arsiv | Wap | imode | Konular