0 Üye ve 1 Ziyaretçi Konuyu İncelemekte. Aşağı İn :)
Sayfa 1 2
Konu: Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı )  (Okunma Sayısı: 5479 Kere Okundu.)
« : Temmuz 24, 2008, 04:30:11 ÖS »
Avatar Yok

*GeLinCiKk
*
Üye No : 2580
Yaş : Yok
Nerden : Rize
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 1966
Mesaj Sayısı : 12 262
Karizma = 28326


Edebiyat-ı Cedide (Servet-i Fünun) (1896-1901)

Servet-i Fünun, daha önce Ahmet İhsan tarafından çıkarılan bir fen dergisidir. Recaizade, 1895 sonlarında derginin başına Tevfik Fikret’i getirir. Tanzimat’la birlikte başlayan edebiyatı Avrupa ruhu ve tekniği içinde yenileştirme hareketi, 1896-1901 yılları arasında, Servet-i Fünun dergisi etrafında, Recaizade önderliğinde toplanan yeni nesille ikinci bir hamle yapmıştır. Bu nesli Ali Ekrem, Cenap Şahabettin, Süleyman Nazif, Mehmet Rauf, Tevfik Fikret, Hüseyin Cahit, Ahmet Hikmet, Faik Ali, Celâl Sahir, Hüseyin Suat oluşturur. Sonradan Halit Ziya da bu gruba katılmıştır.

Dönem, 2. Abdülhamit’in istibdat dönemidir. Dönemin bu özelliği sebebiyle edebiyatçılar içe dönük davranmış, kişisel konuları, içliliği, aşkı, karamsarlığı, hayal kırıklığını, tabiat güzelliklerini, melânkoliyi ve üzüntüyü işlemişler; toplumsal sorunlara değinmemişlerdir. Adeta yüksek zümre edebiyatı gibidir. Bunda Recaizade’nin büyük etkisi vardır. Servet-i Fünuncu ve Edebiyat-ı Cedideciler denilen grup, Fransız edebiyatının özelliklerini büyük ölçüde Türk edebiyatına adapte etmeye çalışmışlardır. Fransız realizmi örnek alınmıştır. Tanzimat döneminde başlayan ve benimsenen, dildeki yabancı unsurları ayıklayarak sade Türkçe'ye geçiş hareketi bu devirde durmuş, Arapça ve Farsça kelimelere yeniden itibar edilmeye başlanmıştır.

Tanzimatçıların birinci dönem sanatçıları, sanat toplum içindir prensibini benimserken, Servet-i Fünuncular ise Tanzimat’ın ikinci dönemindeki gibi sanat sanat içindir prensibi ile hareket etmişlerdir. Topluluğun üslûbu süslü ve sanatlı; ruh ve ifade tarzı ise Avrupai'dir. Şiirde aruz vezni kullanılmakla birlikte, nazım şekillerinde ve konularda büyük yenilikler yapılmıştır. nazmı nesre yaklaştırmışlar, beyit bütünlüğü yerine konu bütünlüğünü esas almışlardır. Bir cümle birkaç dizede/beyitte tamamlanabilir. Fransız şiirinden alınan sone ve terza-rima gibi şekiller ve serbest müstezat çokça kullanılmıştır. Kafiyede kulak kafiyesi benimsenmiştir.

Romanda ve hikâyede batılı anlamda başarılı örnekler verilmiştir. Romanda tahlile ve teferruata yer verilmiş, modern kısa hikayenin ilk örnekleri bu dönemde şekillenmiştir. Roman ve hikâyede olaylar ve kişiler tamamen İstanbul'a, seçkin tabakaya aittir.

Romanda realizmden, şiirde parnasizm ve sembolizmden etkilenmişlerdir. Bu dönemde gazetenin yerini dergiler almıştır: Servet-i Fünun, Malûmat, Mektep, Mütalâa, Hazine-i Fünun, Resimli Gazete... Şiir, roman, hikâye, tiyatro, tenkit ve hatırat türlerinde başarılı eserler veren Servet-i Fünun temsilcilerinin en tanınmışları, Şiirde Tevfik Fikret, Cenap Şehabettin, Süleyman Nazif; Roman ve hikâyede Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Hüseyin Cahit Yalçın, Ahmet Hikmet Müftüoğlu'dur. Servet-i Fünun edebiyatına katılmayarak gene batılı anlayışla eserler verenler arasında Ahmet Rasim hatırat türü ile, Hüseyin Rahmi Gürpınar İstanbul'u anlatan romanları ile yeni Türk edebiyatını desteklemişlerdir. Servet-i Fünun dergisinin 1901’de kapatılmasıyla topluluk da dağılır.


Dönemin Edebiyatçıları

Tevfik Fikret (1867-1915)

Recaizade ve Hamit’in tesiriyle batılı şiire yönelmiştir. Servet-i Fünun’un şiirdeki en önemli temsilcisidir. İlk şiirlerinde ferdî konuları (aşk, acıma, hayal kırıklığı...) işler topluluktan ayrı yazdığı şiirlerde toplumsal konulara yönelir. Bu anlayışla yazdığı şiirlerinde temalar, hürriyet, medeniyet, insanlık, bilim, fen ve tekniktir. Sis, Halûk’un Vedaı, Tarih-i Kadim, Halûk’un Amentüsü adlı şiirlerinde bu konuları işler. Sanatının bu ikinci döneminde dinlere de cephe alır, kutsal olan her şeye karşı çıkar, hatta İstanbul'a dahi küfreder (Sis). Fikret, aruzu Türkçe'ye başarıyla uygulamıştır. Serbest müstezadı geliştirerek serbestçe kullanmıştır. İlk dönemde dili oldukça ağırdır. Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır. Ahenge büyük önem verir. Şiirlerinde şekil bakımından parnasizmin etkisi görülür. “Şermin”, onun çocuklar için ve heceyle yazdığı şiirlerden oluşan bir eseridir. Eserleri: Rübab-ı Şikeste, Halûk’un Defteri, Rübabın Cevabı, Tarih-i Kadim, Doksanbeşe Doğru


Cenap Şahabettin (1870-1934)

Servet-i Fünun’un Tevfik Fikret’ten sonra en önemli şairidir. Asıl mesleği doktorluktur. İhtisas için gittiği Fransa’da tıptan çok şiirle ilgilenerek sembolizmi yakından takip etmiş ve bu akımdan etkilenmiştir. Şiirde kelimeleri müzikal değerlere göre seçerek kullanır. Dili oldukça ağırdır. Bilinmeyen Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalar kullanır. Duygu ve hayal yüklü tamlamalar kurar. Serbest müstezadı çok kullanmıştır. Aynı şiirde birden fazla aruz kalıbı kullanmıştır. Aşk ve tabiat değişmez konularıdır. Sanatı, sanat, hatta güzellik için yapmıştır. Bolca semboller kullanmış, tabiatla iç dünyanın kompozisyonunu çizmiştir. Düz yazıları da vardır: Hac Yolunda, onun gezi yazısıdır. Suriye Mektupları ve Avrupa Mektupları da gezi türündedir. Diğer nesirleri: Evrak-ı Eyyam, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Tiryaki Sözleri (kendi vecizeleri), Tiyatro eserleri: yalan (dram), Körebe (komedi)


Halit Ziya Uşaklıgil (1867-1945)

Servet-i Fünun’un roman ve hikâyede en ünlü edebiyatçısıdır. Süslü, sanatlı ve ağır bir dili ve üslûbu vardır. Batılı anlamdaki ilk romanları yazmıştır. Realizmden etkilenmiştir. Romanlarında aydın kişileri anlatır. Mai ve Siyah’taki Ahmet Cemil, Servet-i Fünun sanatçısının temsilcisidir. Kahramanları yaşadıkları çevreye uygun anlatır ve ruh tahlillerine önem verir. Hikâyelerinde Anadolu hayatına ve köy ve kasaba yaşayışına, romanlarında yalnız İstanbul'a yer verir. Anı ve mensur şiir türünde eserleri de vardır.

Eserleri

Romanları: Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar, bir Ölünün Defteri, Ferdi ve Şürekası, Sefile... Hikâyeleri: İzmir Hikâyeleri, hikâye-i Sevda, Kadın Pençesi, Onu Beklerken, Aşka Dair... Hatıraları: Saray ve Ötesi, Kırk Yıl, Bir Acı Hikâye


Mehmet Rauf (1875-1931)

Servet-i Fünun romanının ikinci önemli ismidir. Roman, hikâye ve tiyatro türünde eserleri vardır. Romantik duyguları, hayalleri ve aşkları işlemiştir. Sosyal hayata pek yer vermemiştir. Arzu, ihtiras ve aşk maceraları temel konularıdır. Romanlarında psikolojik tahlillere önem vermiştir. Dili sadedir. En önemli eseri Eylül’dür. Roman edebiyatımızdaki ilk psikolojik roman olarak bilinir. Konusu yasak aşktır. Şahıs sayısı azdır. Psikolojik tahliller başarılıdır.

Eserleri

Romanları: Eylül, Ferda-yı Garam, Genç Kız Kalbi, Define, Son Yıldız, Kan Damlası. Hikâyeleri: Son Emel, Bir Aşkın Tarihi, Üç Hikâye, Hanımlar Arasında, Menekşe. “Siyah İnciler” ise mensur şiirlerinden oluşur.


Dönemin Bağımsız İsimleri

Hüseyin Rahmi Gürpınar (1864-1944)


Roman ve hikâye türünde eserleri vardır. Natüralizmin temsilcisidir. Sade bir dil kullanmıştır. Tipleri yetiştikleri çevreye göre konuşturur. Psikolojilerinde çok iyi bir şekilde verir. Kişileri toplumun şartlarına göre değerlendirir. Romanlarında aptal, şöhret düşkünü, aşırı ihtiraslı, batıl inançlı gibi uç tipler vardır. İstanbul'un iç mahallelerinin günlük hayatını hikâye ve karikatürize eder. Sokağı edebiyatta işleyen yazar olarak bilinir. Gözleme ve tasvire önem verir. Romanlarında sosyal tenkide de yer verir.bu tenkidi mizah yollu yapar. Şık ve Şıpsevdi adlı romanlarında batı hayranlığını konu edinir. Romanları teknik olarak zayıftır. Sık sık olayla ilgisi olmayan, gereksiz bilgiler verir. Bazen kendisi de olaylara müdahale eder.

Eserleri

Şık, İffet, Tesadüf, Şıpsevdi, Mürebbiye, Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç, Gulyabani, Cadı, Kesik Baş, Kadınlar Vaizi, Tünelden İlk Çıkış.


Ahmet Rasim (1864-1932)

Ahmet Mithat tarzını devam ettirmiştir. Pek çok konuda ve türde eserleri vardır. Bütün hayatını gazeteciliğe adamıştır. Makale ve fıkra yazmış; çeviriler yapmıştır. Türkçesi yerli ve temizdir. Hayatın komik ve ibret verici yanlarıyla ilgilenmiştir. Roman ve hikâyelerinde İstanbul'a, özellikle Beyoğlu’na ait konular işlemiştir. Romanlarının başlıca konuları, aile sarsıntıları ve ülke meseleleridir. Günlük hayattan renkli ve fotoğraf zevkiyle kesitler sunmuştur. 130’dan fazla eseri vardır. Roman ve hikâyeleri: İlk Sevgi, Güzel Eleni, Endişe-i Hayat, İki Günahsız Sevda, İnceleme, makale, fıkra, hatıra: Gülüp Ağladıklarım, Muharrir Bu Ya, Şair-Muharrir-Edip, Şehir Mektupları Aynı zamanda 65’e yakın şarkısı olan bir bestekârdır.
« Son Düzenleme: Temmuz 16, 2012, 04:12:21 ÖS Gönderen : Liza »
WeBCaNaVaRi Botu

Bu Site Mükemmel :)

*****

Çevrimİçi Çevrimİçi

Mesajlar: 222 194


View Profile
Re: Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı )
« Posted on: Mayıs 19, 2024, 11:45:30 ÖÖ »

 
      Üye Olunuz.!
Merhaba Ziyaretçi. Öncelikle Sitemize Hoş Geldiniz. Ben WeBCaNaVaRi Botu Olarak, Siteden Daha Fazla Yararlanmanız İçin Üye Olmanızı ŞİDDETLE Öneririm. Unutmayın ki; Üyelik Ücretsizdir. :)

Giriş Yap.  Kayıt Ol.
Anahtar Kelimeler: Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) e-book, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) programı, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) oyunları, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) e-kitap, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) download, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) hikayeleri, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) resimleri, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) haberleri, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) yükle, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) videosu, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) şarkı sözleri, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) msn, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) hileleri, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) scripti, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) filmi, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) ödevleri, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) yemek tarifleri, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) driverları, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) smf, Edebiyat-ı Cedide ( Servet-i Fünun Edebiyatı ) gsm
Yanıtla #1
« : Ağustos 06, 2008, 04:57:38 ÖS »

alisrn
*
Üye No : 6505
Nerden : Rize
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 179
Mesaj Sayısı : 2 656
Karizma = 7


teşekkürler
« Son Düzenleme: Temmuz 16, 2012, 04:11:40 ÖS Gönderen : Liza »
Yanıtla #2
« : Ekim 29, 2008, 11:08:01 ÖÖ »
Avatar Yok

FeMoX
*
Üye No : 570
Yaş : 34
Nerden : Rize
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 2803
Mesaj Sayısı : 5 853
Karizma = 39


teşekkürler
« Son Düzenleme: Temmuz 16, 2012, 04:11:50 ÖS Gönderen : Liza »
Yanıtla #3
« : Temmuz 28, 2009, 11:27:50 ÖÖ »
Avatar Yok

By.TuRuT
*
Üye No : 773
Nerden : Rize
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 19239
Mesaj Sayısı : 48 228
Karizma = 65220


teşekkürler
« Son Düzenleme: Temmuz 16, 2012, 04:11:59 ÖS Gönderen : Liza »

İstek & Öneri ve Şikayetlerinizi: WeBCaNaVaRi'na Üye Olmadan Link'leri ve Kod'ları Göremezsiniz.
Link'leri Görebilmek İçin. Üye Ol. veya Giriş Yap.
Adresine İletebiliriniz.
Yanıtla #4
« : Kasım 14, 2009, 09:01:19 ÖÖ »

Furkan
*
Üye No : 3437
Yaş : 29
Nerden : Tokat
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 6751
Mesaj Sayısı : 10 941
Karizma = 15570


Hmm güzel bilgiler.Sağol.
Yanıtla #5
« : Nisan 18, 2010, 10:40:54 ÖS »

Hephaestus
*
Üye No : 26057
Yaş : 31
Nerden : Tekirdağ
Cinsiyet : Bay
Konu Sayısı : 4834
Mesaj Sayısı : 13 575
Karizma = 60065


Paylaşım İçin teşekkürler
Yanıtla #6
« : Haziran 04, 2010, 09:49:29 ÖS »

Şirin Kız19
*
Üye No : 47585
Yaş : 32
Nerden : Kırıkkale
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 13
Mesaj Sayısı : 594
Karizma = 7


teşekkürler.
Yanıtla #7
« : Mayıs 04, 2011, 02:34:27 ÖS »

MaViSh
*
Üye No : 3490
Yaş : 32
Nerden : Rize
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 777
Mesaj Sayısı : 8 087
Karizma = 16200


teşekkürler

Ne Ağlayacak Kadar Günahkarım...
Ne Göklere Çıkabilecek Kadar Masum...


Ne Geçmişte Yaşadıklarımdan Huzursuzum...
Ne Şu An Yaptıklarımdan Mutlu...


Sırlar İçinde Bir Dünyam Var Birde
Sen Varsın İçinde...


Ne Seni Kaybedecek Kadar Cesurum...
Ne De Seni Kazanacak Kadar Güçlü...
Yanıtla #8
« : Haziran 12, 2011, 10:44:00 ÖS »
Avatar Yok

narttie
*
Üye No : 63580
Nerden : Mersin
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 0
Mesaj Sayısı : 74
Karizma = 0


teşekkürler
Yanıtla #9
« : Temmuz 15, 2011, 11:09:15 ÖÖ »

EmpaThy
*
Üye No : 79937
Nerden : İstanbul
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 167
Mesaj Sayısı : 2 272
Karizma = 30


Hoca bıktıRmıştı arTık Zuhahaha TeşekkürLer.
Sayfa 1 2
Yukarı Çık :)
Gitmek istediğiniz yer:  


Benzer Konular
Konu Başlığı Başlatan Yanıtlar Görüntü Son Mesaj
Servet-i Fünun Dönemi Özellikleri
Edebiyat
[MasaL] 8 2851 Son Mesaj Temmuz 17, 2012, 01:36:10 ÖS
Gönderen : Liza
Serveti Fünun Dönemi
Ödev İstekleri
rap_06_unzel 4 2926 Son Mesaj Mart 24, 2010, 09:55:48 ÖS
Gönderen : By.TuRuT
Servet-i Fünun Edebiyatının Sanatçıları
Edebiyat
Asortik Hatun 0 702 Son Mesaj Aralık 31, 2012, 12:41:49 ÖS
Gönderen : Asortik Hatun
Servet-i Fünun Döneminde Anlatmaya Bağlı Edebi Metinler
Edebiyat
Asortik Hatun 0 900 Son Mesaj Aralık 31, 2012, 12:45:42 ÖS
Gönderen : Asortik Hatun
Servet-i Fünun Edebiyatı
Edebiyat
Asortik Hatun 0 663 Son Mesaj Aralık 31, 2012, 01:10:23 ÖS
Gönderen : Asortik Hatun


Theme: WeBCaNaVaRi 2011 Copyright 2011 Simple Machines SiteMap | Arsiv | Wap | imode | Konular