0 Üye ve 1 Ziyaretçi Konuyu İncelemekte. Aşağı İn :)
Sayfa 1
Konu: Efendi-köle Diyalektiği  (Okunma Sayısı: 927 Kere Okundu.)
« : Haziran 19, 2009, 06:10:16 ÖS »
Avatar Yok

Amanda
*
Üye No : 17043
Yaş : 31
Nerden : İzmir
Cinsiyet : Bayan
Konu Sayısı : 60
Mesaj Sayısı : 156
Karizma = 26


Efendi-Köle Diyalektiği Hegel tarafından güç ilişkilerini analiz için ortaya atılan efendi-köle diyalektiği psikolojide (Mead Wallon Zazzo Lacan vb.) kimliğin oluşumu konusunda aynayla ve diğer insanlarla ilişkinin önemini vurgulamak için kullanılmaktadır. Aynayla ilişki çocukluk yıllarında çocuğun aynada yansıyan görüntüsüyle daha sonraki yıllarda ise diğer insanların bireye ilişkin değerlendirmelerinde yansıyan görüntüyle ilişki biçimini almaktadır.

Bilincin oluşumunda kendini bir obje olarak ele alma kapasitesi önemli bir noktadır. Genetik bir perspektifte Wallon'un (1959) işaret ettiği üzere benlik bilincinin oluşumunda ben-diğeri ilişkisi önem taşımakta ve bu ilişki ben ve diğeri arası farklılaşma sürecinde katedilen gelişim evrelerine göre değişmektedir.

Wallon'dan sonra Lacan ayna aşamasını (miror stage) 'kimlik arayışını oluşturan' en önemli an olarak nitelemiştir; O'na göre çocuk aynadaki görüntüsünü çoğu kez bir tür hayranlıkla ve zevkle seyretmektedir; bu görüntü "ben'in (Je I) diğeriyle Özdeşleşmenin diyalektiğinde objeleşmeden önce temel bir biçime girdiği sembolik bir matristir". Çocuk bu biçim vasıtasıyla bireyselliğini ve bedensel birliğini keşfeder ve yavaş yavaş kendini tanımayı ve dolayısıyla özdeşleşmeyi öğrenir.

Ayna aşaması çocuğun psişik gelişiminde önemli bir evredir. 'Ben' (ego) imajiner temsil değerini diğeri sayesinde ve diğerinin bakışında bulur. Ayna aşaması bu diyalektiği başlatan süreçtir. Çocuğun görüntüsel imgesiyle özdeşleşmesi diğerinin (Anne) bunu tanımasıyla/kabulüyle desteklendiği ölçüde mümkündür; çocuk kendi öz imgesinde diğeri onu böyle tanıdığı için kendini tanır yani diğerinin gözünde bu imgenin kendine ait olduğunun tasdikini bulur.

Ayna aşamasında gerçekleşen bu temel özdeşleşme Hegel'in bilincin diyalektiği kavramına gönderir. Bu düşüncelerin kaynağı Kojev'in ve daha sonra Lacan'ın vurguladığı üzere Hegel'e kadar uzanmaktadır.

Söz konusu diyalektiği ve yorumunu Kojev'den aktaralım: Hegel Efendi ve Köle Diyalektiği adlı eserinde karşılıklı tanımanın bütünsel bir analizini yapar. Başlangıçta insan ancak yaşayan hayvan statüsünde insandır. Bu haliyle ancak bir ihtiyaç varlığıdır. Kimliğim kazanması için arzunun varlığı yani arzulayan bilinç ya da kendilik/benlik bilinci haline gelmesi gerekir.

Yaşayan hayvan kendilik bilincine ulaşmak için yaşayan hayvan olarak diğerini yok etme mecburiyetindedir zira kendilik bilincinin ortaya çıkışı diğerinde kendini tanıyabilmeyi gerektirir. Fakat tersine bunu yapabilmesi için diğerinin de onda (kendilik bilinci) kendini tanıyabilmesi gerekir... Zorunlu olarak birinin diğerinde arzulayan bir başka bilinç bulması gereklidir.

Burada kaçınılmaz olarak ölümüne bir mücadele başlar ve bu kavgada her biri diğerinde arzulayan bir bilinç bulabilmek için yaşayan hayvan olarak diğerini yok etmeyi arzular. Kojev'in (1991) yorumuyla "insanın gerçekten insan olması için hayvandan özsel olarak ayrılması için onda insani Arzunun hayvani Arzuyu yenmesi gereklidir. Oysa her Arzu bir delerin arzusudur. Hayvanın bütün arzuları son çözümlemede onun hayatını koruma isteğinin sonuçlarıdır.

O halde insani arzu bu korunma Arzusunu yenmek durumundadır. Başka bir deyişle insan hayvani yaşamını insani Arzusunun sonucu olarak tehlikeye atarsa insan olarak 'kendini ortaya koyar'. Bu tehlikede ve bu tehlike aracılığıyladır ki insan gerçekliği gerçeklik olarak kendini yaratır ve açımlar".

Bu ölüm savaşının bir tek çıkış noktası vardır: Madem ki taraflardan biri boyun eğmek zorundadır öyleyse işi prestij savaşına döndürmek gerekir. Bir diğer deyişle ölüm savaşı bir kölelik ilişkisini kurmaktan başka bir uç noktaya sahip değildir.

Savaşanlardan biri yaşayan hayvan olarak ölümden çekindiğini ve kendilik bilinci olarak tanınmaktan vazgeçtiğini diğerine göstererek savaşı bırakır. Efendi bu şekilde köle tarafından tanınır ve onun tarafından tanındığını kendi kendine bilir. Bu andan itibaren süreç kölece bilincin diyalektiğine girerek tersine döner.

Efendinin köle tarafından tanınması tek yönlüdür. Bu nedenle etkisizdir. Efendi köle tarafından kendilik bilinci olarak tanınmıştır ama kölede kendilik bilinci olarak hiç bulunmaz. Yani Efendi kendilik bilinci olmayan bir bilinç tarafından kendilik bilinci olarak tanınmıştır. Benzer fakat tersine nedenlerden ötürü köle Efendi'de kendini tanımaz.

Oysa bilinç olarak köle de tanınmak ister; korku O'nu bundan vazgeçirir ama otantik bir kendilik bilinci olma isteği yok olmaz; demek ki köle kendisinde-kendisi için bir bilinçtir yani gelişmesi sahte bilinç aşamasında durmuş bir bilinçtir. Bu kendinde kendi için bilinç bu kendinde kendisi içini objektif olarak kendisi için konumlamamıştır ve bu kendinde kendisi içini sübjektif olarak kendinde ortaya koymamıştır.

Köle için tanınma hizmet etmesiyle gerçekleşir. Gerçekten de Efendi'nin arzusu arzulayan bilinç olarak değil kölece bilinç olarak tanınan bir bilinç vasıtasıyla tatmin olur. Bu nedenle Efendi'nin arzusu kölenin bilincine yabancılaşmıştır. Sadece köle Efendi tarafından arzulanan objeye insani bir biçim verebilir. Bu böyleyse köle objektifliğe sübjektif bir anlam verir ve dolayısıyla aynı zamanda kendi öz sübjektifliğine objektif bir anlam verir. Bu koşullarda kendisi için kendinde ve kendinde kendisi İçin haline gelir. Oysa bizzat buradan otantik olarak kendilik bilincine ulaşır.

Sonuç olarak her biri diğeri ona karşıt bilinç olarak var olduğu için kendilik bilinci olarak vardır. Birey ancak diğerinin vasıtasıyla kendilik bilinci olarak kendini tanır. Ancak kendilik bilinci olarak var olmak için arzulayan bilinç olarak diğerini inkâr etmek gerekir. Arzulayan öznenin bilinçlenmesi tanınmak isteyen bir başka arzulayan bilince karşı olduğu ölçüde anlam taşır.

Hello, Amanda. You don't know me, but I know you. I want to play a game. Here's what happens if you lose. The device you're wearing is hooked into your upper and lower jaws. When the timer at the back goes off, your mouth will be permanently ripped open. Think of it like a reverse bear trap. Here, I'll show you." [trap goes off on a mannequin head] "There is only one key to open the device. It's in the stomach of your dead cellmate. Look around, Amanda. Know that I'm not lying. You better hurry up. Live or die. Make your choice."
WeBCaNaVaRi Botu

Bu Site Mükemmel :)

*****

Çevrimİçi Çevrimİçi

Mesajlar: 222 194


View Profile
Re: Efendi-köle Diyalektiği
« Posted on: Mart 29, 2024, 01:30:23 ÖÖ »

 
      Üye Olunuz.!
Merhaba Ziyaretçi. Öncelikle Sitemize Hoş Geldiniz. Ben WeBCaNaVaRi Botu Olarak, Siteden Daha Fazla Yararlanmanız İçin Üye Olmanızı ŞİDDETLE Öneririm. Unutmayın ki; Üyelik Ücretsizdir. :)

Giriş Yap.  Kayıt Ol.
Anahtar Kelimeler: Efendi-köle Diyalektiği e-book, Efendi-köle Diyalektiği programı, Efendi-köle Diyalektiği oyunları, Efendi-köle Diyalektiği e-kitap, Efendi-köle Diyalektiği download, Efendi-köle Diyalektiği hikayeleri, Efendi-köle Diyalektiği resimleri, Efendi-köle Diyalektiği haberleri, Efendi-köle Diyalektiği yükle, Efendi-köle Diyalektiği videosu, Efendi-köle Diyalektiği şarkı sözleri, Efendi-köle Diyalektiği msn, Efendi-köle Diyalektiği hileleri, Efendi-köle Diyalektiği scripti, Efendi-köle Diyalektiği filmi, Efendi-köle Diyalektiği ödevleri, Efendi-köle Diyalektiği yemek tarifleri, Efendi-köle Diyalektiği driverları, Efendi-köle Diyalektiği smf, Efendi-köle Diyalektiği gsm
Sayfa 1
Yukarı Çık :)
Gitmek istediğiniz yer:  


Benzer Konular
Konu Başlığı Başlatan Yanıtlar Görüntü Son Mesaj
Köle Hamuru
Tatlılar
elze 0 916 Son Mesaj Kasım 02, 2011, 11:50:40 ÖÖ
Gönderen : elze
Deniz Görmemiş Köle.
Masal ve Hikayeler
Honey_Face 2 1030 Son Mesaj Şubat 03, 2012, 10:46:19 ÖS
Gönderen : scully20
Avrupa'nın Göbeğinde 880 Bin Köle
Güncel Haberler
imge34 1 711 Son Mesaj Ekim 14, 2013, 12:59:00 ÖÖ
Gönderen : Mavi_Kiyamet
Somutun Diyalektiği - Karel Kosik
Kitaplar Hakkında Bilgi ve Özetler
sanane_61 0 465 Son Mesaj Mart 08, 2015, 12:35:45 ÖÖ
Gönderen : sanane_61
Marksist Düşüncenin Diyalektiği - Yıldız Akpolat
Kitaplar Hakkında Bilgi ve Özetler
sanane_61 0 611 Son Mesaj Mart 31, 2015, 11:41:56 ÖS
Gönderen : sanane_61


Theme: WeBCaNaVaRi 2011 Copyright 2011 Simple Machines SiteMap | Arsiv | Wap | imode | Konular