Arşiv Anasayfa Kim, Kimdir ?
Sayfalar: 1
Andrzej Wajda By: Liza Date: February 28, 2012, 03:40:25 PM
Andrzej Wajda (Andrzej Wajda Kimdir? - Andrzej Wajda Hakkında)



Andrzej Wajda (d. 6 Mart1929, Suwalki) Polonyalı sinema yönetmenidir.

Hayatı
Andrzej Wajda, 16 yaşından itibaren de Polonya Direnişi ile birlikte savaştı. Savaştan sonra, Cracow Güzel Sanatlar Akademisi'nde (1945-48) resim öğrenimi, Lodz Yüksek Sinema Okulunda (1950-52) yönetmenlik eğitimi gördü. Daha sonra Barska Sokağında Beş Çocuk filminde Alexander Ford'un asistanı olarak çalıştı.

Wajda'nın yapıtları, Batı'da yaygın bir şekilde izlenen ilk savaş sonrası Polonya filmleri arasında yer aldı. Daha sonra sinema ve TV için gerçekleştirdiği filmler tema ve içerik açısından büyük çeşitlilik gösterir. 1972'de genç sinemacıları yüreklendirmek amacıyla Film Polski'nin bir dalı olarak kurulan Film Unit X'in başkanlığına, Polonya Sinemacılar Sendikası Başkanlığına seçilen Wajda, Polonya'daki politik durum nedeniyle 1981'de her iki görevinden de istifa etti. Daha sonra çalışmalarını tiyatro ve yabancı stüdyolarla ortak film yapımları üzerinde yoğunlaştırdı. Kısa süre sonra Paris'e yerleşti. Polonya dışında birkaç film yönettikten sonra, 1986'da ülkesine döndü. 1989'un başında, yeni Polonya Halk Cumhuriyeti'nde senatörlüğe seçildi.

Andrzej Wajda çağımızın en çok ödüllü yönetmenlerinden biridir. İlk dönem filmlerinden Wajda'nın, duygusal bir tarih yaklaşımı ve romantik bir insan yazgısı kavramından oluşan kendi sanatçı damgasının yaratma yönteminin temellerinin atıldığını görürüz. Wajda'nın eserleri çağımızın birçok biçimini ve katmanını ortaya koyar. Tarih filmlerini çağdaş konulu filmler; geniş bir toplumsal yelpazeyi tarayan filmleri de insanların en mahrem deneyimleri üzerinde yoğunlaşan filmler izler. Wajda'nın tüm yapıtlarının diğer bir birleştirici öğesi de, onun edebiyat ve sanat kaynaklarına bağlı kalışıdır.

Filmlerinin hatırı sayılır bir bölümü edebiyattan gelirken, resimsel yönü de romantik sanat geleneğinden esin bulur. Filmlerinin ortak noktasını, onun büyük tarihsel sentezleri, mecazları ve sembolleri betimlemesini sağlayan tema seçimi tayin eder. Bireylerin ve toplumların kaderlerinde, trajik biçimde sonuçlanan olayların kesişme noktasını oluşturan anlar, hep onu çekmiştir. Filmlerinde, insan varoluşunun ana motifleri iç içe geçmiştir: ölüm ve hayat, aşk, yenilgi, seçim yapmak zorunda kalmanın trajik ikilemi ve büyük hayalleri gerçekleştirmenin olanaksızlığı. Tüm bu motifler, hatta aşk gibi son derece öznel bir duygu bile, Wajda filmlerinde tarih bağlamında ele alınmıştır.


SiteMap - İmode - Wap2