Arşiv Anasayfa Merak Edilen Konular
Sayfalar: 1
Kına Yakmak By: AkoXenSeM Date: January 28, 2010, 06:46:27 PM
 KINA YAKMAK *
Saç sakal el veya ayakları kına yahut başka bir şeyle boyamak. Kınayı sulandırıp eline sürmek. İslâmın çıkışından önce yahudi ve hristiyanlar güzel görünme ve süslenmenin ibadetle bağdaşmadığını düşünerek saçı boyayarak rengini değiştirmekten kaçınırlardı. Hz. Peygamber müslümanları başka milletleri aynen taklitleri sakındırmak ve onlara bağımsız bir kişilik kazandırmak için emir ve tavsiyelerde bulunurdu. Saçı ve sakalı kına veya başka boya maddesi ile boyamak da bunlar arasındadır.Ebû Hureyreden nakledilen bir hadiste şöyle buyurulur
* Yahudi ve hristiyanlar saçlarını boyamazlar.Siz onların aksini yapınız.Yani saçlarınızı boyayınız *
Buradaki emir bağlayıcı olmayıp nedb sevimli amel ifade eder.Nitekim uygulamada ashabı kiramdan Hz. Ebû Bekir ve Ömer Hz. Ali ve Kab ve Enes gibi bazıları da boyamamıştır.Kullanılan renge ve boya malzemesine gelince genellikle saç boyası yaşlı erkeklerin beyazlaşan saçları için söz konusu olunca siyah renk yaşlı kimseyi olduğundan çok genç gösterir. Bu durum kınalama veya boyamayı amacından uzaklaştırabilir. Nitekim Mekkenin fethi günü Hz. Ebû Bekrin yaşlı babası Ebû Kuhâfenin saçlarının ağaç çiçekleri gibi beyazlaştığını gören Allah elçisi şöyle buyurmuştur
* Bu beyaz saçı değiştiriniz ve siyahtan sakınınız *
Ancak saçı beyazlaşan kimse genç olursa siyaha boyamasında da bir sakınca görülmemiştir. Nitekim Sad b. Ebî Vakkas Ukbe b. Âmir Hasan Hüseyin ve Cerîr gibi sahabelerin bunu uyguladıkları nakledilir.Boya malzemesi olarak kına kullanımını Allah Rasulünün teşvik ettiği bilinmektedir. Bir hadiste şöyle buyurulur
* Saçın beyazlığını değiştirmek için kullandığınız şeylerin en iyisi kına ve keten bitkisidir *
Diğer yandan Hz. Peygamberin
* Bir yerinde sivilce veya cerahatlenmiş birçıban çıksa bunun üzerine kına sürdüğü nakledilir *
Bu duruma göre Rasûlüllahın kınayı cildin tedavisi için kullandığı anlaşılmaktadır. Enes b. Mâlik
* Hz. Ebû Bekrin saçını kına ve ketenle Hz. Ömerin de yalnız saf kına ile boyadığını nakletmiştir *
Erkeklerin süs için el ve ayaklarını kınalaması mekruhtur. Kadınların el ve ayaklarını kınalaması ise caizdir. Erkek veya kadının beyaz saçı sarı veya kızıl renge boyaması müstehap görülmüş siyaha boyamaları ise sağlam görüşe göre caiz görülmemiştir.Boya malzemesi olarak kına ve vesîme denilen boya sanayiinde kullanılan bir bitkinin tercih edilmesi tavsiye edilmiştir El ayak veya başa sürülen kınanın katı olan malzemesi temizlendikten sonra deri veya saçlarda bıraktığı renk suyun nüfûzuna engel değildir. Bu yüzden abdest veya gusle mani olmaz.



SiteMap - İmode - Wap2